00 DSpace/Manakin Repository

Право на доступ до публічної інформації: сутність та окремі проблеми в умовах воєнного стану

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Омельчук, Василь
dc.contributor.author Калініченко, Олександр
dc.contributor.author Omelchuk, Vasyl
dc.contributor.author Kalinichenko, Oleksandr
dc.date.accessioned 2023-12-22T13:07:23Z
dc.date.available 2023-12-22T13:07:23Z
dc.date.issued 2023
dc.identifier.citation Омельчук В. Право на доступ до публічної інформації: сутність та окремі проблеми в умовах воєнного стану / В. Омельчук, О. Калініченко // Науковий вісник Дніпропетровського державного університету внутрішніх справ. – 2023. – № 1 (122). – С. 71-77 uk_UA
dc.identifier.uri https://doi.org/10.31733/2078-3566-2023-1-67-71
dc.identifier.uri https://er.dduvs.edu.ua/handle/123456789/11980
dc.description.abstract Проаналізовано ключові напрямки та порядок здійснення і забезпечення права кожного на доступ до інформації, що знаходиться у володінні суб’єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених Законодавством України, та інформації, що становить суспільний інтерес в умовах воєнного стану. Визначено, що національне законодавство України в питаннях сутності права на доступ до публічної інформації розмежовує поняття право на звернення та право на доступ до публічної інформації. Збройна агресія російської федерації проти України зкорегувала дії розпорядників, яким доводиться обмежувати доступ до певних документів і даних. Це зроблено з метою захисту національних інтересів та територіальної цілісності нашої держави. У зв’язку з запровадженням Україні правового режиму воєнного стану обсяг компетенції та повноважень окремих розпорядників з питань оприлюднення інформації та інформування громадян може зазнавати істотних змін шляхом встановлення уповноваженими суб’єктами обмежень відповідно до статті 8 Закону України «Про правовий режим воєнного стану». Проте зазначені обмеження не можуть стосуватись інформації щодо нормативно-правових актів про впровадження обмежень конституційних прав та свобод. The article covers key directions and procedure for exercising and ensuring everyone’s right to access information which is in the possession of subjects of public power, other controllers of public information defined by the Laws of Ukraine, and information which is of public interest in circumstances of martial law. It was determined that the national laws of Ukraine, in matters of essence of the right to access public information, distinguishes between the concepts of the right to request and the right to access the public information. The author also notes that the military aggression of the Russian Federation against Ukraine corrected the actions of controllers who have to limit access to certain documents and data. This was implemented in order to protect the national interests and territorial integrity of our state. In accordance with the Part One of Article 3 of the Law of Ukraine «On Access to Public Information», the right to access the public information is guaranteed, in particular, by the duty of information controllers to disclose information, except in cases provided for by laws. The author also researched the compliance with international standards in the situation of constitutional restrictions on the right of a person to collect, store, use and disseminate the information, which is consistent with provisions of Paragraph 2 of Article 29 of 1948 Universal Declaration of Human Rights, which state that in exercise of their rights and freedoms, every person shall be subject only to such limitations as are determined by laws solely for the purpose of securing proper recognition and respect for the rights and freedoms of others and of meeting the just requirements of morality, public order and the general welfare in democratic society. It was established that due to introduction of the legal regime of martial law in Ukraine, the scope of competence and powers of individual controllers in matters of publicizing information and informing nationals may undergo significant changes through establishment of restrictions by authorized subjects in accordance with Article 8 of the Law of Ukraine «On Legal Regime of Martial Law». However, the mentioned restrictions cannot be applicable to information about normative legal acts on implementation of restrictions on constitutional rights and freedoms. uk_UA
dc.language.iso other uk_UA
dc.publisher ДДУВС uk_UA
dc.subject звернення uk_UA
dc.subject доступ uk_UA
dc.subject впровадження uk_UA
dc.subject обмеження uk_UA
dc.subject воєнний стан uk_UA
dc.subject правовий режим uk_UA
dc.subject публічна інформація uk_UA
dc.subject владні повноваження uk_UA
dc.subject національна безпека uk_UA
dc.subject територіальна цілісність uk_UA
dc.subject поширення uk_UA
dc.subject зберігання uk_UA
dc.subject інформаційний простір uk_UA
dc.subject request uk_UA
dc.subject access uk_UA
dc.subject implementation uk_UA
dc.subject restriction uk_UA
dc.subject martial law uk_UA
dc.subject legal regime uk_UA
dc.subject public information uk_UA
dc.subject power uk_UA
dc.subject national security uk_UA
dc.subject territorial integrity uk_UA
dc.subject storage uk_UA
dc.subject distribution uk_UA
dc.subject іnformation space uk_UA
dc.title Право на доступ до публічної інформації: сутність та окремі проблеми в умовах воєнного стану uk_UA
dc.title.alternative Essence of the Right to Access Public Information and Individual Problems in Circumstances of Martial Law uk_UA
dc.type Article uk_UA


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу