DSpace Repository

Assessment of quality management systems of service companies

Show simple item record

dc.contributor.author Trachenko, L.
dc.contributor.author Verkhoglyadova, N.
dc.contributor.author Shevchenko, N.
dc.contributor.author Kononova, I.
dc.contributor.author Sokolovska, I.
dc.contributor.author Траченко, Л.
dc.contributor.author Верхоглядова, Н.
dc.contributor.author Шевченко, Н.
dc.contributor.author Кононова, І.
dc.contributor.author Соколовська, І.
dc.date.accessioned 2021-02-02T23:14:01Z
dc.date.available 2021-02-02T23:14:01Z
dc.date.issued 2020
dc.identifier.citation Trachenko L. Assessment of quality management systems of service companies / L Trachenko, N. Verkhoglyadova, N. Shevchenko, I. Kononova, I. Sokolovska // Іntellectual economics. - 2020. - No. 14(1). - P. 45-66 uk_UA
dc.identifier.uri http://er.dduvs.edu.ua/handle/123456789/5841
dc.description Прийняття рішень щодо формування систем управління якістю на відповідність вимогам міжнародного стандарту ISO 9001: 2015 повинно бути стратегічно важливою сферою діяльності підприємств сфери послуг та базуватися на використанні ефективних методів, заходів , методологія та інші інструменти управління якістю. Метою даної статті є вивчення існуючих методологічних підходів до оцінки систем управління якістю підприємств та розробка ефективних практичних інструментів їх застосування в галузі інженерних послуг. Розглянуто існуючі методологічні підходи до оцінки систем управління якістю підприємств, а увага зосереджена на перевагах та недоліках кожного з них. Запропоновано напрямки для оцінки систем управління якістю підприємств у сфері інжинірингових послуг на основі вимог міжнародного стандарту ISO 9001: 2015. Розроблено алгоритм експертної оцінки процесів систем управління якістю підприємства в галузі інженерних послуг та надано рекомендації щодо його застосування. Обґрунтовано також доцільність застосування методології збалансованої системи показників (BSC) для оцінки систем управління якістю підприємств у сфері інженерних послуг. Стратегічна карта підприємства в галузі інженерних послуг формується на основі збалансованої система показників для оцінки систем управління якістю. Проводиться порівняльний аналіз витрат на бізнес-процеси підприємства в галузі інженерних послуг до та після впровадження системи управління якістю, поряд із розрахунком економічного ефекту від цього впровадження. uk_UA
dc.description.abstract Decision-making in the formation of quality management systems for compliance with the requirements of the international standard ISO 9001:2015 should be a strategically important area of activity for enterprises in the service sector, and should be based on the use of effective methods, measures, methodology, and other quality management tools. The aim of this article is to study the existing methodological approaches to the evaluation of the quality management systems of enterprises and to develop effective practical tools for their application in the field of engineering services. The existing methodological approaches to the evaluation of the quality management systems of enterprises are considered, and attention is focused on the advantages and disadvantages of each of them. Directions for the estimation of the quality management systems of enterprises in the sphere of engineering services on the basis of requirements of the international standard ISO 9001:2015 are offered. An algorithm for the expert evaluation of the processes of quality management systems of an enterprise in the field of engineering services is developed, and recommendations for its application are provided. The expediency of applying the methodology of the balanced scorecard (BSC) for the evaluation of quality management systems of enterprises in the field of engineering services is also substantiated. A strategic map of an enterprise in the field of engineering services is formed on the basis of a balanced system of indicators for the assessment of quality management systems. A comparative analysis of the costs of the business processes of an enterprise in the field of engineering services before and after the implementation of the quality management system is conducted, alongside the calculation of the economic effect of this implementation. uk_UA
dc.language.iso en_US uk_UA
dc.subject quality management system uk_UA
dc.subject sphere of engineering services uk_UA
dc.subject ISO 9001:2015 standard uk_UA
dc.subject algorithm of expert evaluation of processes uk_UA
dc.subject economic effect uk_UA
dc.subject система управління якістю uk_UA
dc.subject сфера інженерних послуг uk_UA
dc.subject ISO 9001: 2015 стандарт uk_UA
dc.subject алгоритм експертної оцінки процесів uk_UA
dc.subject економічний ефект uk_UA
dc.title Assessment of quality management systems of service companies uk_UA
dc.title.alternative Оцінка систем управління якістю сервісних компаній uk_UA
dc.type Article uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics