Короткий опис(реферат):
This article studies different peculiarities of teaching foreign languages,
including English, to cadets of foreign police academies. The research was performed in
form of the polling considering the aspects of the most interest for the author among police
academies being members of the Association of European Police Colleges (АЕРС). In
terms of the research conducted the comparative analysis of methods and approaches to
teaching foreign languages in foreign police academies and universities of the Ministry of
Internal Affairs of Ukraine system was performed.
Besides, the article considers development perspectives in teaching not only foreign
languages, but also profile subjects in English in Ukraine in the nearest future due to the
intensification of education internationalization as well as law enforcements’ cooperation
with their international colleagues in criminal proceedings of international character.
A separate part of the article is more detailed description of methods and approaches to teaching foreign languages at the Academy of Police Force in Bratislava
(Slovak Republic).
The article suggests both teachers of foreign languages and of profile subjects to
consider changes in teaching methods in terms of existing disciplines in the nearest future
and transformation of approaches to teaching, which will become of interdisciplinary
character. Considering this, teachers of profile disciplines should start introducing English
language aspect in delivering specialized disciplines, study international practices in terms
of their disciplines and widen international ties with the aim of exchanging professional
experience. Simultaneously, foreign language teachers shall review their personal
approach to delivering “Foreign Language of Professional Direction” discipline to make
the content of their classes actual as well as master their theoretic knowledge in police
professional activity.
Суть розробки, основні результати:
У цій статті досліджуються різні особливості викладання
іноземних мов, зокрема англійської, для курсантів закордонних поліцейських
академій. Дослідження проводилось у формі опитування з урахуванням аспектів, які
найбільше цікавлять автора серед поліцейських академій, які є членами Асоціації
європейських поліцейських коледжів (АЄПК). У рамках проведеного дослідження
проведено порівняльний аналіз методів і підходів до викладання іноземних мов у
закордонних поліцейських академіях та університетах системи МВС України.
Крім того, у статті розглядаються перспективи розвитку викладання не лише
іноземних мов, а й профільних предметів англійською мовою в Україні в найближчій
перспективі у зв’язку з посиленням інтернаціоналізації освіти, а також співпраці
правоохоронних органів із міжнародними колегами у кримінальних провадженнях
міжнародного характеру.
Окрема частина статті – детальний опис методів та підходів до навчання
іноземних мов в Академії поліції у Братиславі (Словаччина).
Стаття пропонує як викладачам іноземних мов, так і профільних предметів
найближчим часом розглянути зміни в методиці викладання в розрізі існуючих
дисциплін та трансформацію підходів до навчання, що набуде міждисциплінарного
характеру. Враховуючи це, викладачі профільних дисциплін мають почати
впроваджувати англомовний аспект у викладанні профільних дисциплін, вивчати
міжнародні практики в розрізі своїх дисциплін та розширювати міжнародні зв’язки з
метою обміну професійним досвідом. Одночасно вчителі іноземної мови
переглядають свій особистий підхід до викладання дисципліни «Іноземна мова
професійного спрямування», щоб актуалізувати зміст занять, а також оволодіти
теоретичними знаннями з професійної діяльності поліції.