Короткий опис(реферат):
Здійснено ґрунтовний аналіз споріднених понять із булінгом. Охарактеризовано такі
категорії, як насильство, насильство над дитиною, фізичне насильство, сексуальне насильство,
психологічне насильство, жорстоке поводження з дитиною та булінг (цькування). Проаналізовано
наукові погляди щодо наведених категорій та, з метою вдосконалення досліджуваних понять,
запропоновано їх авторські визначення. Під насильством необхідно розуміти вчинення дії або
бездіяльність однієї(их) особи(іб) стосовно іншої (інших), яке виражається у формі фізичного,
матеріального або психологічного впливу, що спрямоване на заподіяння шкоди. Під «сексуальним
насильством» розуміють різновид насильства, що виражається у протиправних діях сексуального
характеру проти волі та бажання людини. Відзначаючи неодностайність трактувань булінгу
(цькування) та з метою його вдосконалення, сформулювано булінг як негативний систематичний
та агресивний вплив булера (або групи осіб-булерів), який виявляється у різного роду насильства,
з метою навмисного завдання шкоди відповідній особі, на яку він спрямований.
Суть розробки, основні результати:
The
European integration processes of Ukraine require implementing gender policy in all spheres of public
administration, including in the educational environment. Accordingly, the gender component, which is a
significant indicator of the development of a democratic society and ensures equal access of women to
managerial activities at all levels of administration. It permeates all spheres of social life of the country
and provides an opportunity to realize social reality. The issue of bullying within the framework of gender
policy is currently a very relevant issue in Ukraine. Accordingly, the author has conducted a thorough
analysis of concepts related to bullying. At the same time, such categories as «violence», «child abuse»,
«physical violence», «sexual violence», «psychological violence», «cruel treatment of a child» and
«bullying» were characterized. At the same time, it was noted that the following categories related to the
researched concept of violent actions are such concepts as «shaming», «mobbing», «hazing», «stalking»,
«cyberbullying», which we will investigate in the following scientific works. The article analyzes
scientific views on the above categories and, with the aim of improving the studied concepts, offers their
author’s definitions.
The author has established that violence should be understood as the act or inaction of one
person(s) in relation to another person(s), which is expressed in the form of physical, material or
psychological influence aimed at causing harm. By «sexual violence», the author understand a type of
violence expressed in illegal acts of a sexual nature against the will and desire of a person. Noting the
heterogeneity of interpretations of bullying and with the aim of its improvement, the authors formulated
bullying as a negative systematic and aggressive influence of a buller (or a group of bullies), which
manifests itself in various types of violence, with the aim of intentionally causing harm to the person it is
aimed at.