Короткий опис(реферат):
У статті досліджено взаємодію Державно-міграційної служби України (далі – ДМСУ) із
іншими суб’єктами щодо протидії адміністративним правопорушенням вчинюваними іноземцями
в умовах воєнного стану. Визначено, що взаємодія як діяльність має бути узгоджена за метою,
місцем, часом, методами.
Наголошено, що здебільшого поряд із єдиною метою є певні цілі взаємодії суб’єктів
владних повноважень, що умовно можна поділити на два види: першорядні та другорядні. У
контексті зазначеного науковий та практичний інтерес становить аналіз реалізації поставлених
цілей щодо протидії адміністративним правопорушенням іноземцями ДМСУ, у взаємодії з
представниками громадськості щодо оперативного інформування про відомі факти та осіб, які є
порушниками міграційного законодавства в інформаційно-комунікаційній площині. Обґрунтовано
необхідність запровадження та створення нових підходів ДМСУ щодо організації взаємодії з
населенням у інформаційно-комунікативній складовій для запобіганні та протидії
адміністративним правопорушенням, учинюваним іноземцями, зокрема в умовах воєнного стану. The article examines the interaction of the State Migration Service of Ukraine with other entities in
combating administrative offenses committed by foreigners under martial law. It was determined that
interaction as an activity should be coordinated in terms of purpose, place, time, and methods. Attention
is drawn to the fact that in most cases, along with a single goal, there are certain goals of the interaction of
subjects of power, which can be conditionally divided into two types: primary and secondary. In the
context of the above, it is of scientific and practical interest to analyze the implementation of the goals set
for countering administrative offenses by foreigners of the State Migration Service of Ukraine, in
cooperation with representatives of the population (public) regarding operational information on known
facts and persons who are violators of migration legislation in the information and communication sphere.
The necessity of introducing and creating new approaches of the State Migration Service of Ukraine
regarding the organization of interaction with the population (public) in the informational and
communicative component in preventing and countering administrative offenses committed by foreigners,
in particular in the conditions of martial law, is substantiated.
Summing up, the author states that the interaction of the State Migration Service of Ukraine
with other subjects regarding countering administrative offenses committed by foreigners under martial
law should be carried out taking into account modern information and telecommunication capabilities.
One of these tools is a specialized chatbot available to ordinary citizens, which is able to attract the widest
possible circle of people to cooperate with the and State Migration Service of Ukraine positively
influence the receipt of information about illegal migrants in the conditions of martial law. At the same
time, in addition to its main informative function, this product is capable of acting as an educational tool
for raising the legal awareness of citizens and forming patriotic qualities that are absolutely necessary in
the period of martial law.