Короткий опис(реферат):
Досліджено самооцінку рівня фізичної підготовленості до обраної спеціальності,
мотиваційні пріоритети у виборі видів спорту, режим тижневої рухової активності курсантів
Дніпропетровського державного університету внутрішніх справ. Встановлено протиріччя між
об’єктивною необхідністю вивчення курсантами значної кількості інформації в стислі терміни, з
одного боку, та вирішенням завдань із удосконалення рівня фізичної підготовленості, розвитку
професійно значущих рухових якостей, дотриманням факторів здорового способу життя – з іншого.
Акцентовано на недостатньому обсязі оздоровчої рухової активності та необхідності раціональної
організації аудиторних і позанавчальних занять з курсантами (слухачами), врахування мотиваційних
пріоритетів у виборі видів спорту, розроблення спеціальних програм і фізичних комплексів для
розвитку професійно значущих рухових якостей здобувачів, які навчаються за спеціальністю
«Право». The article explores the self-esteem of the
level of physical fitness for the chosen specialty, motivational priorities in the choice of sports, the regime
of weekly physical activity of cadets of the Dnipropetrovsk State University of Internal Affairs. A
contradiction has been established between the objective need for cadets to study a significant amount of
information in a short time, with the solution of problems to improve the level of physical fitness, the
development of professionally significant motor qualities, and the observance of healthy lifestyle factors.
The priority motives during the recreational physical activity of cadets are not preparation for
future professional activities, but improvement of health, improvement of body shape, reduction of excess
weight, active rest, communication with friends. Physical education classes of cadets of II and IY courses
are not systemic in nature, without the necessary aerobic exercise, requires correction, development of
special programs and complexes for the development of the muscles of the eye, hands of the fingers,
forearm, neck, foot, lower leg, pelvis, spine, torso and breast-abdominal diaphragm.
The authors focused on the insufficient amount of recreational physical activity, the need for
rational organization of classroom and extracurricular activities with cadets (students), taking into account
motivational priorities in the choice of sports, developing special programs and physical complexes for
the development of professionally significant motor qualities of applicants studying in the specialty
Law . The results of the study will be used in the formation of a system of specially organized motor
activity of university cadets, taking into account their psychophysiological state, which is the prospect of
further research.