Короткий опис(реферат):
Узагальнено позитивний закордонний досвід правового регулювання та організації
використання громадськості кримінальною поліцією під час протидії злочинності. Обґрунтовано
висновок про те, що всі категорії осіб, які надають інформацію про кримінальні правопорушення
або про осіб, які їх вчинюють чи готують, а також сприяють підрозділам кримінальної поліції
виконанню завдань щодо протидії злочинності, належать до представників громадськості, за
винятком позаштатних агентів та осіб, що сприяють здійсненню такої діяльності на умовах угоди
у кримінальному провадженні або інших законних умовах, що дозволяють цим особам уникнути
чи пом’якшити кримінальну відповідальність.
Обґрунтовано доцільність запозичення закордонного досвіду щодо залучення
представників громадськості для виявлення осіб та фатків, що становлять оперативний інтерес, а
також фіксації їх кримінально протиправних дій (документування злочинної діяльності) за
моделлю краудсорсингу, концепцію якої необхідно передбачити у стратегії протидії злочинності.
Констатовано, що така модель трьохсторонніх відносин є виграшною для всіх сторін – win-winwin та потребує відповідного нормативно-правового врегулювання. The article is devoted to the study and generalization of
the positive foreign experience of legal regulation and organization of the use of the public by the
criminal police during the fight against crime. According to the results of the study of regulatory legal
acts and scientific works of foreign scientists, the conclusion that all categories of persons who provide
information about criminal offenses or about persons who commit or prepare them, as well as assist
criminal police units in the performance of tasks related to combating crime, are justified to members of
the public, with the exception of freelance agents and persons facilitating the implementation of such
activities under the terms of an agreement in criminal proceedings or other legal conditions that allow these persons to avoid or mitigate criminal liability.
It has been established that the conduct of overt and undercover activities (investigative actions)
with the use of members of the public by criminal police units is regulated by criminal procedural codes,
laws on the police, on criminal intelligence, on countering crime both as a whole and in separate areas, as
well as instructions, directives, regulations
The laws of the member states of the European Union on the use and protection of the rights of
whistleblowers were analyzed (Austria, Belgium, Bulgaria, Denmark, Finland, Greece, Ireland, Italy,
Latvia, Lithuania, Malta, Portugal, Romania, Slovenia, Spain, Sweden). It has been established that one
of the promising directions for improving the legal basis for the use of the public by the criminal police
during the fight against crime is the introduction of whistleblower programs similar to foreign ones. The
priority areas for improvement of the regulatory and legal framework in Ukraine in areas of countering
crime are proposed, namely regarding countering: criminal offenses of a general criminal orientation; a
criminal offense of economic orientation; a criminal offense in cyberspace; organized and transnational
crime; a criminal offense in the field of illegal drug trafficking, weapons, human trafficking, etc.
It is proposed to introduce in Ukraine the practice of concluding agreements on police
cooperation with public (volunteer) organizations
The expediency of borrowing foreign experience in involving members of the public to identify
persons and facts of operational interest, as well as recording their criminally illegal actions
(documentation of criminal activity) based on the crowdsourcing model, the concept of which must be
foreseen in the crime prevention strategy, is substantiated. It was established that such a model of
tripartite relations is win-win-win for all parties and requires appropriate regulatory and legal
regulation.