Короткий опис(реферат):
У статті приділено увагу окремим теоретичним і практичним аспектам отримання
дозволів на проведення негласних слідчих (розшукових) дій та використання їх результатів.
Висловлено авторське бачення можливості так званого «спрощеного» підходу до порядку
отримання дозволу на проведення окремих видів негласних слідчих (розшукових) дій та
проведення таких заходів в умовах війни, звісно, за наявності законодавчо визначених
запобіжників від зловживань із боку правоохоронних органів.
Проаналізовано норми Кримінального процесуального кодексу України та Закону
України «Про державну таємницю», що регламентують питання допуску та доступу до державної
таємниці громадян, які згідно зі ст. 275 Кримінального процесуального кодексу України
залучаються до конфіденційного співробітництва. The relevance of the issue raised in
the article lies in the presence of a special legal regime introduced in Ukraine in connection with the
military aggression of the russian federation.
The article pays attention to certain theoretical and practical aspects of obtaining permits for
conducting secret investigative (detective) actions and using their results.
It is emphasized that the issue of using the results of secret investigative (detective) actions has
always been, is and will be one of the main ones in the criminal process. This is explained by the fact that
the scope of secret investigative (detective) actions extends to the constitutionally protected sphere of a
person’s private life. That is why the legislator provides a number of safety mechanisms against misuses
by law enforcement agencies when obtaining permission to conduct secret investigative (detective)
actions, when conducting them and using their results.
The authors’ vision of the possibility of a so-called «simplified» approach to the procedure for
obtaining a permit for conducting certain types of secret investigative (detective) actions and conducting such actions in war conditions is expressed, provided, of course, by legally defined safeguards against
misuses by law enforcement agencies. The norms of the Criminal Procedure Code of Ukraine and the
Law of Ukraine «On State Secrets», which regulate the issue of admission and access to state secrets of
citizens who, according to Article 275 of the Criminal Procedure Code of Ukraine are involved in
confidential cooperation, are analyzed.
To understand the importance of the issue of the use of secret investigative (detective) actions,
their effectiveness, statistical data on the number of obtained court permits for their conduct and the
number of actually used results of secret investigative (detective) actions as evidence in criminal
proceedings are given. Taking into account the changes introduced by the legislator to Chapter 21 of the
Criminal Procedure Code of Ukraine, the article examines problematic issues that may arise in the
practical activities of investigators, inquirers, and prosecutors.