Короткий опис(реферат):
Проаналізовано ключові напрямки та порядок здійснення і забезпечення права кожного на
доступ до інформації, що знаходиться у володінні суб’єктів владних повноважень, інших
розпорядників публічної інформації, визначених Законодавством України, та інформації, що
становить суспільний інтерес в умовах воєнного стану. Визначено, що національне законодавство
України в питаннях сутності права на доступ до публічної інформації розмежовує поняття право
на звернення та право на доступ до публічної інформації.
Збройна агресія російської федерації проти України зкорегувала дії розпорядників, яким
доводиться обмежувати доступ до певних документів і даних. Це зроблено з метою захисту
національних інтересів та територіальної цілісності нашої держави.
У зв’язку з запровадженням Україні правового режиму воєнного стану обсяг компетенції
та повноважень окремих розпорядників з питань оприлюднення інформації та інформування
громадян може зазнавати істотних змін шляхом встановлення уповноваженими суб’єктами
обмежень відповідно до статті 8 Закону України «Про правовий режим воєнного стану». Проте
зазначені обмеження не можуть стосуватись інформації щодо нормативно-правових актів про
впровадження обмежень конституційних прав та свобод. The article covers key
directions and procedure for exercising and ensuring everyone’s right to access information which is in
the possession of subjects of public power, other controllers of public information defined by the Laws of
Ukraine, and information which is of public interest in circumstances of martial law.
It was determined that the national laws of Ukraine, in matters of essence of the right to access
public information, distinguishes between the concepts of the right to request and the right to access the
public information. The author also notes that the military aggression of the Russian Federation against
Ukraine corrected the actions of controllers who have to limit access to certain documents and data. This
was implemented in order to protect the national interests and territorial integrity of our state. In
accordance with the Part One of Article 3 of the Law of Ukraine «On Access to Public Information», the
right to access the public information is guaranteed, in particular, by the duty of information controllers to
disclose information, except in cases provided for by laws.
The author also researched the compliance with international standards in the situation of
constitutional restrictions on the right of a person to collect, store, use and disseminate the information,
which is consistent with provisions of Paragraph 2 of Article 29 of 1948 Universal Declaration of Human
Rights, which state that in exercise of their rights and freedoms, every person shall be subject only to such
limitations as are determined by laws solely for the purpose of securing proper recognition and respect for
the rights and freedoms of others and of meeting the just requirements of morality, public order and the
general welfare in democratic society.
It was established that due to introduction of the legal regime of martial law in Ukraine, the scope
of competence and powers of individual controllers in matters of publicizing information and informing
nationals may undergo significant changes through establishment of restrictions by authorized subjects in
accordance with Article 8 of the Law of Ukraine «On Legal Regime of Martial Law». However, the
mentioned restrictions cannot be applicable to information about normative legal acts on implementation
of restrictions on constitutional rights and freedoms.