Короткий опис(реферат):
Стаття присвячена актуальній проблемі – особливостям адміністративно-правового
забезпечення інформаційної гігієни в умовах теперішньої України. Розглянуті питання сутності та
мети цього поняття. Наведені варіанти правил інформаційної безпеки, які розроблені представниками
українського громадянського суспільства. Розкритий зміст повного циклу адміністративно-правового
забезпечення інформаційної гігієни під час війни. Запропоновано алгоритм організаційно-правових
дій, спрямованих на покращення стану адміністративно-правової регламентації відповідних
інформаційних правил та запровадження адміністративної відповідальності за їх порушення в умовах
воєнного стану суб’єктами розповсюдження інформації. The article is devoted to an actual problem – the peculiarities of administrative and legal
provision of information hygiene (IH)in the conditions of current Ukraine. The issues of the essence and
purpose of this concept are considered. Variants of information security rules developed by representatives of
Ukrainian civil society are presented.
The content of the full cycle of administrative and legal provision of information hygiene during the
war is revealed, which should consist of the following stages: awareness of the existence of a group of public
needs regarding the need to develop IH rules; the emergence of relevant public interests based on the specified
needs; recording of the specified interests in administrative and legal regulations (material, procedural,
regulatory and protective); implementation of the specified norms with constant control and supervision
support and prompt response to cases of their violation; in the presence of the composition of the offense,
bringing the guilty person(s) to administrative responsibility; correction of the relevant rules in the event of an
urgent objective necessity.
It is concluded that in order to fully and urgently implement the existing urgent public needs in
relation to the development, proper normative consolidation and compliance with the rules of the IH by
Ukrainian citizens, it is necessary to carry out the following organizational and legal actions: transfer from the
usual to a special format of the functioning of the domestic media space, which will objectively correspond
the realities and tasks of martial law; to develop and normatively fix the unified rules of the IH, followed by
bringing their content to the general public of Ukrainian citizens; to prepare legally regulated rules for the
distribution of socially significant information on the territory of Ukraine under martial law with the
introduction of administrative responsibility in case of their violation.