Короткий опис(реферат):
У статті охарактеризовано повноваження органів місцевого самоврядування у сфері
забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб в умовах воєнного стану. В умовах
воєнного стану необхідне системне наукове осмислення ефективності реалізації повноважень
органами місцевого самоврядування щодо забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених
осіб. Органи місцевого самоврядування найближчі до індивідуальних проблем і потреб осіб, які
перемістились в приймаючу громаду, мають відповідні ресурси та засоби вирішення їх проблем. В
умовах високого навантаження на органи місцевого самоврядування низка повноважень щодо
захисту внутрішньо переміщених осіб потребують удосконалення та переосмислення.
Визначено, шо правовий режим воєнного стану обумовлює розширення можливостей
органів місцевого самоврядування впливати на становище осіб, які постраждали від війни.
Нормативно-правове закріплення повноважень органів місцевого самоврядування є належним,
проте органи місцевого самоврядування не активно використовують свої можливості. Доцільно
залучати громадські організації, що представляють інтереси ВПО до підготовки і реалізації
місцевих політик і програм. The article describes the powers of
local self-government bodies in the field of ensuring the rights and freedoms of internally displaced persons
under martial law.
In the conditions of martial law, a systematic scientific understanding of the effectiveness of the
exercise of powers by local self-government bodies in ensuring the rights and freedoms of internally
displaced persons is necessary. Local self-government bodies are closest to the individual problems and
needs of persons who have moved to the host community, possess the appropriate resources and means of
solving their problems. In conditions of high burden on local self-government bodies, a number of powers
regarding the protection of internally displaced persons need improvement and rethinking.
It was determined that the legal regime of martial law conditions the expansion of the opportunities of
local self-government bodies to influence the situation of persons affected by the war. Regulatory and legal
consolidation of the powers of local self-government bodies is appropriate, but local self-government bodies do
not actively use their opportunities. It is appropriate to involve public organizations representing the interests of
IDPs in the preparation and implementation of local policies and programs.
The effectiveness of local self-government bodies' implementation of policies in the field of
ensuring the rights and interests of IDPs depends on the quality regulatory and legal consolidation of the
powers of public authorities; the level of their institutional capacity and professionalism; available
resources and means; proper communication directly with IDPs.
Territorial community, institutions of civil society have the right to assess the quality and
efficiency of the activities of local self-government bodies, to correct it in accordance with the procedure
established by law or the statute of the territorial community. The formation of the municipal policy for the
provision of IDPs should be based on the study of their intentions regarding integration in the host
community. Strengthening the institutional capacity of local self-government bodies is a guarantee of their
quality provision of the rights and interests of IDPs.