Короткий опис(реферат):
Розглянуто особливості виявлення й фіксації фактів деяких злочинів проти довкілля,
зокрема незаконного зайняття рибним, звіриним або іншим водним добувним промислом,
Проаналізовано положення нормативно-правові актів, що визначають правила й обмеження щодо
здійснення рибного, звіриного або іншого водного добувного промислу, порушення яких може
бути обчислено відповідними збитками державі й передбачає відповідальність, визначену
законодавством України.
Наголошується, що виявлення й фіксація вчинених кримінальних правопорушень проти
екологічної безпеки взагалі та таких її проявів, як незаконне зайняття водним добувним
промислом, мають враховувати сучасні соціальні, економічні, матеріальні та інші умови, зокрема
воєнний стан, пандемію COVID-19 тощо, котрі можуть формувати особливі правові режими в
Україні.
У висновках акцентується, що для кваліфікації дій у незаконному зайнятті рибним,
звіриним або іншим водним добувним промислом достатньо одного з таких критеріїв, як
заборонені: час, місце або засоби ловлі. Встановлення й фіксація знарядь і засобів, що
застосовуються у незаконному зайнятті рибним, звіриним або іншим водним добувним
промислом, є обов’язковою умовою пізнання механізму вчинення кримінального
правопорушення. The article deals with peculiarities
of detection and fixation of facts of some crimes against the environment, including illegal occupation by
fish, animal or other water mining. The work notes that the identification and recording of criminal
offenses is determined by a significant set of circumstances, in particular, the possession by an authorized
person of the relevant specialty, practical, life experience, etc. The article analyzes the provisions of
normative legal acts that determine the rules and restrictions on the implementation of fish, animal or
other water extractive fishing, the violation of which can be calculated by the corresponding losses to the
state and provides for liability determined by the legislation of Ukraine. The examples given in the article,
on the one hand, demonstrate the awareness of offenders of the wrongfulness of their actions, the use of
appropriate means and tools for the implementation of a criminal plan, and on the other hand, determine
the need for the proper activity of law enforcement officers in identifying, documenting, which will
become the basis for an effective investigation of the facts of illegal fishing, animal or other water
mining. At the same time, detection and recording of committed criminal offenses against environmental
safety in general and such manifestations as illegal fishing should take into account modern social,
economic, material, etc. conditions, including martial law, the COVID-19 pandemic and others that can
form special legal regimes in Ukraine. It is noted that the documentation of the identified facts can be
carried out in an appropriate way in accordance with the requirements of the current legislation, including
criminal procedure by drawing up protocols for conducting investigative (search) actions and annexes
thereto.
Documentation of the identified facts can be carried out in the appropriate way in accordance
with the requirements of the current legislation, including criminal procedure by drawing up protocols for
conducting investigative (search) actions and annexes thereto
The conclusions note that to qualify actions in illegal fishing, animal or other aquatic extractive
fishing, one of such criteria as prohibited: time, place, or means of fishing is enough. The establishment
and fixation of tools and means used in illegal fishing, animal or other water mining is a prerequisite for
knowledge of the mechanism of committing a criminal offense.