00 DSpace/Manakin Repository

Особливості виникнення та переживання стресових станів у курсантів

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Шинкаренко, І.
dc.contributor.author Shinkarenko, І.
dc.date.accessioned 2024-10-23T09:33:03Z
dc.date.available 2024-10-23T09:33:03Z
dc.date.issued 2024
dc.identifier.citation Шинкаренко І. Особливості виникнення та переживання стресових станів у курсантів / І. Шинкаренко // Науковий вісник Дніпровського державного університету внутрішніх справ: Науковий журнал. - 2024.- № 2 (129). - С.315-329. uk_UA
dc.identifier.uri http:// doi.org / 10.31733/2078-3566-2024-2-315-323
dc.identifier.uri https://er.dduvs.edu.ua/handle/123456789/14457
dc.description.abstract Акцентовано, що стресові стани в курсантському середовищі є недостатньо дослідженими та потребують особливої уваги з боку психологів. Проведено теоретико-методологічний аналіз та визначено основні підходи до вивчення стресу, навчального стресу в психології. Простежено та окреслено особливості виникнення та переживання стресових станів у курсантів закладів вищої освіти зі специфічними умовами навчання. Визначено, що попередження, виявлення та припинення стресу у курсантів є важливими задля формування професійних навичок, потрібних для подальшої роботи у правоохоронній сфері. Stress is a state of mental tension that occurs during activities in the most difficult and difficult conditions. Two types of stress are defined: physiological stress and psychoemotional stress. Three stages of the development of the stress reaction are proposed: the stage of anxiety, the stage of resistance, and the stage of exhaustion. Factors of stress: concern for the fate of family and friends, low academic performance during the semester, conflicts with teachers, misunderstanding or insufficient knowledge of the subject, fear of the possibility of being expelled from the university due to failure, lack of time, high intensity of the examination period, high pace and speed of passing individual exams and tests, the need to process huge volumes of educational information, the external conditions of hostilities on the territory of Ukraine and the city, staying in a bomb shelter. The impact of stress on the cadet’s personality, and therefore on his/ here learning process, is obvious. Under the condition of a positive solution to stressful situations, the impact of stress can be positive and have a motivating nature, but with the duration of its impact, as well as the cadets’ lack of positive coping skills, it can lead to psychosomatic diseases, the formation of the appearance of academic neglect, and a violation of the personal and professional development of the individuum . The reaction to stress, like the start of the working day, diet, physical activity, quality of rest and sleep, relationships with others, are integral parts of a lifestyle. It depends on the cadet himself/herself what his/here lifestyle will be – healthy, active or unhealthy, passive, and, therefore, how often and how long he/she will be in a stressful state. According to scientists, emotional stress is one of the leading causes of mental stress in high school cadets. This leads to overstrain of the autonomic nervous system, which regulates the normal functioning of the body. The key to preserving the physical and mental health of cadets is the development of measures to prevent and correct nervous and mental tension in the educational activities of cadets, which will provide an opportunity to prevent mental and somatic health disorders and increase satisfaction with learning. uk_UA
dc.language.iso other uk_UA
dc.publisher ДДУВС uk_UA
dc.subject стрес uk_UA
dc.subject стресові ситуації uk_UA
dc.subject адаптація uk_UA
dc.subject фізіологічний стрес uk_UA
dc.subject психологічний стрес uk_UA
dc.subject релаксація uk_UA
dc.subject stress uk_UA
dc.subject stressful situations uk_UA
dc.subject adaptation uk_UA
dc.subject physiological stress uk_UA
dc.subject psychological stress uk_UA
dc.subject relaxation uk_UA
dc.title Особливості виникнення та переживання стресових станів у курсантів uk_UA
dc.title.alternative Features of the occurrence and experience of stress states in cadets uk_UA
dc.type Article uk_UA


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу