Короткий опис(реферат):
Досліджено особливості та сфера дії законодавства про адміністративне оскарження країн СНД, Грузії і Балтії для можливості подальшого використання цього правового досвіду в Україні. Зроблено висновок, що законодавство вищезгаданих держав розпочинає свій розвиток у напрямку уніфікації адміністративної процедури, в тому числі процедури розгляду адміністративної скарги. Кірм того, різні закони по-різному тлумачать питання врегулювання предмета оскарження. Інколи це стосується лише права осіб, інколи ще й законні свободи та інтереси. Водночас законодавчі акти, які були ухваленими на пострадянському просторі, визначають, що права на адміністративне оскарження виникають тільки у особи, законні інтереси та права якої було порушено. Не визначається й інститут скарги у публічному інтересі.
Суть розробки, основні результати:
The purpose of the study is to outline the problems of legislative support for administrative appeals in some foreign countries, including the CIS, Georgia and the Baltics. In addition, attention should be paid to the scope and peculiarities of the application of the law on administrative appeals against decisions, actions or omissions of the subjects of power. In this article we have studied the features and scope of the legislation on administrative appeals of the CIS countries, Georgia and the Baltics. This study was conducted to enable further use of this legal experience in Ukraine. That is why it’s necessary to draw attention, first of all, to the peculiarities of the legislation on
administrative appeals of the above countries, entities, models, grounds, deadlines for appeals, without affecting the problems of the procedure of direct consideration of administrative complaints. The authors have also emphasized that each of the above countries has both common and distinctive features on the issue of resolving administrative appeals in different countries. In addition, we analyzed the subjects and subjects of administrative appeals, deadlines and relevant models of appeals. Different laws interpret the issue of settling the appeal differently. Sometimes it concerns only the
rights of individuals, sometimes also legitimate freedoms and interests. However, at the same time, the legislation passed in the post-Soviet space stipulates that the right to an administrative appeal arises only from a person whose legitimate interests and rights have been violated. The institution of a complaint in the public interest is not defined either. Summarizing the above, the authors have concluded that the development of legislative regulation of administrative appeals in the CIS, Georgia and the Baltics gives us some reason to emphasize the relevant points, which we highlighted in the conclusions of this study.