Короткий опис(реферат):
Розкриваються проблеми гармонізації законодавчої, судової та виконавчої влади,
удосконалення законотворчої діяльності та забезпечення верховенства права, зміцнення гарантій
захисту прав і свобод людини.
Якщо метою України є розбудова демократичної, соціальної правової держави, то стратегія
державотворення має містити формування принципів правовладдя, створення інститутів
стримувань і противаг проти відступу від поставленої мети.
Суспільно-політична та правова криза в Україні обумовлюють необхідність нового
суспільного договору громадян та влади, прийняття демократичної та юридично виваженої
Конституції держави шляхом всенародного референдуму, що може стати ефективним способом
гармонізації влади і суспільства. Для конструктивних оновлень законодавчий орган повинен
встановити загальне конституційне правило – громадянин може бути членом парламенту не
більше двох термінів поспіль.
Пропонується запровадження діючого на постійній основі нового судового органу –
Національного суду з прав людини, в юрисдикцію якого входило розгляд позовів людини проти
органів державної влади України та їх посадових осіб.
Суть розробки, основні результати:
The strategic goal of Ukraine is building a social legal State. If the goal is to
develop social legal State then the strategy must include the formation of the principles of law, the
creation of institutions of checks and balances against the retreat from the goal.
For constructive updates, the legislature should set the general constitutional rule – a citizen can be a member of the Parliament of not more than two consecutive terms. Regulations of the legislature
should be simpler and allow promptly take crucial laws. In the current legislation do not quite
successfully implemented the principle of legal state-the principle of distribution of power into
legislative, Executive and judicial, in order to provide reliable mechanisms of checks and balances against
possible abuse, of stagnation, inconsistencies challenges of time.
To ensure human rights, it is advisable to establish in Ukraine, its single National Court of human
rights, whose jurisdiction included as time consideration of actions of the person against the bodies of
State power of Ukraine and their officials.
In the implementation of constitutional and legislative reform, it is important to strictly adhere to
the principles of the rule of law, legal certainty, and in the legal positions of the European Court of human
rights, the principle of proportionality. Requires the development of a conceptual model of the new
Constitution of Ukraine and the procedure for its adoption by popular referendum.
While the Basic Law of the State, gets its jurisdiction directly from the people and becomes a
higher power, and the authorities are no longer able to change it on your own. The authorities should be
the law, and ensure the rule of law, the person and the citizen.
The adoption of the Constitution of the State through the national referendum is a legitimate and
effective way to harmonize the legislative power in General and in particular. While the Basic Law of the
State, gets its jurisdiction directly from the people and becomes a higher power, and the authorities are no
longer able to change it on your own. The authorities should not be «Supreme», and serve as the law and
ensure the rule of law.