Please use this identifier to cite or link to this item:
https://er.dduvs.edu.ua/handle/123456789/11763
Title: | Talent Development: History and Philosophy of the Models, Relevant to High-performance Sport |
Other Titles: | Розвиток талантів: історія та філософія моделей щодо спорту високих результатів |
Authors: | Krasilshchikov, Oleksandr Красільщиков, Олександр |
Citation: | Krasilshchikov O. Talent Development: History and Philosophy of the Models, Relevant to High-performance Sport / O. Krasilshchikov // Philosophy, Economics and Law Review. – 2023. - Volume 3, no. 1. – P. 81-90 |
Issue Date: | 2023 |
Publisher: | ДДУВС |
Keywords: | talent development high-performance sport athlete development models pre-detection and post-detection procedures розвиток таланту спорт високих досягнень моделі розвитку спортсмена процедури пре-детекції та пост-детекції |
Abstract: | The article deals with the actual issues of talent development in highperformance sport. Talent development is a complex process that involves a combination of genetics and environment. Long-Term Athlete Development Models have contributed to talent development research and generalizations, while Bloom et al.’s study of advanced talent development has laid the foundation for talent development philosophy. Ericsson’s Notion of Deliberate Practice emphasizes the importance of the amount of deliberate practice as a significant determinant of expertise attained. Experts invest more hours of practice per week compared to novices and start engaging in deliberate practice at younger ages. However, it is impossible for individuals with less accumulated practice at a given age to catch up with those who started deliberate practice earlier and maintained optimal levels of practice. Overall, talent development remains a topic of discussion for centuries and requires a combination of genetic predisposition and environmental factors to attain excellence. Implementing Pre-Detection and Post-Detection procedures in talent development can lead to critical outcomes. Providing quality physical education and regular practice opportunities in schools can increase the number of physically advanced children, leading to more potential talent to be identified and developed by coaches. У статті розглядаються актуальні питання розвитку таланту у спорті високих досягнень. Розвиток таланту – це складний процес, який включає поєднання генетики та середовища. Довгострокові моделі розвитку спортсменів сприяли дослідженням та узагальненням розвитку талантів, тоді як дослідження Блума та ін. про прогресивний розвиток талантів заклали основу для філософії розвитку талантів. Поняття продуманого тренування від Еріксона наголошує на важливості обсягу навмисної тренування як важливого визначального фактора отриманого досвіду. Фахівці витрачають більше годин практики на тиждень порівняно з новачками та починають свідому практику в молодшому віці. Однак людям із меншою кількістю досвіду в певному віці неможливо наздогнати тих, хто почав свідому практику раніше та підтримував оптимальний рівень практики. Загалом розвиток талантів залишається темою дискусій протягом століть і вимагає поєднання генетичної схильності та факторів навколишнього середовища для досягнення досконалості. Впровадження процедур пре-детекції та пост-детекції в розвитку талантів може призвести до критичних результатів. Забезпечення якісної фізичної освіти та можливості для регулярних тренувань у школах може збільшити кількість фізично розвинених дітей, що призведе до того, що тренери виявлятимуть і розвиватимуть більше потенційних талантів. |
URI: | https://doi.org/10.31733/2786-491X-2023-1-81-90 https://er.dduvs.edu.ua/handle/123456789/11763 |
Appears in Collections: | Philosophy, Economics and Law Review. - 2023. - Volume 3, no. 1 Наукові статті |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.