Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://er.dduvs.edu.ua/handle/123456789/11980
Повний запис метаданих
Поле DCЗначенняМова
dc.contributor.authorОмельчук, Василь-
dc.contributor.authorКалініченко, Олександр-
dc.contributor.authorOmelchuk, Vasyl-
dc.contributor.authorKalinichenko, Oleksandr-
dc.date.accessioned2023-12-22T13:07:23Z-
dc.date.available2023-12-22T13:07:23Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.citationОмельчук В. Право на доступ до публічної інформації: сутність та окремі проблеми в умовах воєнного стану / В. Омельчук, О. Калініченко // Науковий вісник Дніпропетровського державного університету внутрішніх справ. – 2023. – № 1 (122). – С. 71-77uk_UA
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.31733/2078-3566-2023-1-67-71-
dc.identifier.urihttps://er.dduvs.edu.ua/handle/123456789/11980-
dc.description.abstractПроаналізовано ключові напрямки та порядок здійснення і забезпечення права кожного на доступ до інформації, що знаходиться у володінні суб’єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених Законодавством України, та інформації, що становить суспільний інтерес в умовах воєнного стану. Визначено, що національне законодавство України в питаннях сутності права на доступ до публічної інформації розмежовує поняття право на звернення та право на доступ до публічної інформації. Збройна агресія російської федерації проти України зкорегувала дії розпорядників, яким доводиться обмежувати доступ до певних документів і даних. Це зроблено з метою захисту національних інтересів та територіальної цілісності нашої держави. У зв’язку з запровадженням Україні правового режиму воєнного стану обсяг компетенції та повноважень окремих розпорядників з питань оприлюднення інформації та інформування громадян може зазнавати істотних змін шляхом встановлення уповноваженими суб’єктами обмежень відповідно до статті 8 Закону України «Про правовий режим воєнного стану». Проте зазначені обмеження не можуть стосуватись інформації щодо нормативно-правових актів про впровадження обмежень конституційних прав та свобод. The article covers key directions and procedure for exercising and ensuring everyone’s right to access information which is in the possession of subjects of public power, other controllers of public information defined by the Laws of Ukraine, and information which is of public interest in circumstances of martial law. It was determined that the national laws of Ukraine, in matters of essence of the right to access public information, distinguishes between the concepts of the right to request and the right to access the public information. The author also notes that the military aggression of the Russian Federation against Ukraine corrected the actions of controllers who have to limit access to certain documents and data. This was implemented in order to protect the national interests and territorial integrity of our state. In accordance with the Part One of Article 3 of the Law of Ukraine «On Access to Public Information», the right to access the public information is guaranteed, in particular, by the duty of information controllers to disclose information, except in cases provided for by laws. The author also researched the compliance with international standards in the situation of constitutional restrictions on the right of a person to collect, store, use and disseminate the information, which is consistent with provisions of Paragraph 2 of Article 29 of 1948 Universal Declaration of Human Rights, which state that in exercise of their rights and freedoms, every person shall be subject only to such limitations as are determined by laws solely for the purpose of securing proper recognition and respect for the rights and freedoms of others and of meeting the just requirements of morality, public order and the general welfare in democratic society. It was established that due to introduction of the legal regime of martial law in Ukraine, the scope of competence and powers of individual controllers in matters of publicizing information and informing nationals may undergo significant changes through establishment of restrictions by authorized subjects in accordance with Article 8 of the Law of Ukraine «On Legal Regime of Martial Law». However, the mentioned restrictions cannot be applicable to information about normative legal acts on implementation of restrictions on constitutional rights and freedoms.uk_UA
dc.language.isootheruk_UA
dc.publisherДДУВСuk_UA
dc.subjectзверненняuk_UA
dc.subjectдоступuk_UA
dc.subjectвпровадженняuk_UA
dc.subjectобмеженняuk_UA
dc.subjectвоєнний станuk_UA
dc.subjectправовий режимuk_UA
dc.subjectпублічна інформаціяuk_UA
dc.subjectвладні повноваженняuk_UA
dc.subjectнаціональна безпекаuk_UA
dc.subjectтериторіальна цілісністьuk_UA
dc.subjectпоширенняuk_UA
dc.subjectзберіганняuk_UA
dc.subjectінформаційний простірuk_UA
dc.subjectrequestuk_UA
dc.subjectaccessuk_UA
dc.subjectimplementationuk_UA
dc.subjectrestrictionuk_UA
dc.subjectmartial lawuk_UA
dc.subjectlegal regimeuk_UA
dc.subjectpublic informationuk_UA
dc.subjectpoweruk_UA
dc.subjectnational securityuk_UA
dc.subjectterritorial integrityuk_UA
dc.subjectstorageuk_UA
dc.subjectdistributionuk_UA
dc.subjectіnformation spaceuk_UA
dc.titleПраво на доступ до публічної інформації: сутність та окремі проблеми в умовах воєнного стануuk_UA
dc.title.alternativeEssence of the Right to Access Public Information and Individual Problems in Circumstances of Martial Lawuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Розташовується у зібраннях:Науковий вісник Дніпропетровського державного університету внутрішніх справ. – 2023. – № 1 (122)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
8.pdf789,71 kBAdobe PDFЕскіз
Переглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.