Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://er.dduvs.edu.ua/handle/123456789/9028
Повний запис метаданих
Поле DCЗначенняМова
dc.contributor.authorСердюк, Л.-
dc.contributor.authorSerdiuk, L.-
dc.date.accessioned2022-06-06T14:27:08Z-
dc.date.available2022-06-06T14:27:08Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.citationСердюк Л. Зміни до Конституції України 1996 року: їх зміст і соціально-правові наслідки / Л. Сердюк // Науковий вісник Дніпропетровського державного університету внутрішніх справ. - 2021. – Спец. вип. № 2 (115). – С. 702-707uk_UA
dc.identifier.urihttps://er.dduvs.edu.ua/handle/123456789/9028-
dc.descriptionThe author has revealed the content of the amendments to the Constitution introduced by the Verkhovna Rada of Ukraine by the Laws of Ukraine № 2222-IV of 08.12.2004, № 1401-VIII of 02.06.2016, № 2680-VIII of 07.02.2019, which served as the legal basis for the transformation of government in Ukraine, reforming the judiciary in our country and choosing Ukraine’s strategic course for full membership in the European Union and the North Atlantic Treaty Organization, as well as an assessment of the socio-legal consequences of such changes in the Basic Law of the Ukrainian state. Political and legal events of 2010-2014, related to Viktor Yanukovych’s efforts to usurp state power through the Constitutional Court of Ukraine, confirmed the correctness of the Parliament’s decision to change the form of government, but the balance of powers between the Verkhovna Rada and the President of Ukraine power still remains open. Assessing the socio-legal consequences of the above amaandments to the Basic Law of our state on justice, it should be based on the fact that the reform of justice is currently incomplete and, therefore, objectively can not have the positive effect expected by the legislator and expected civil society. In particular, against the background of numerous corruption scandals involving judges, as well as legally flawless decisions of the Constitutional Court of Ukraine, as a result of which some high-ranking officials avoided criminal liability for declaring knowingly inaccurate information in the declaration or intentional failure to declare information. to the judiciary remains extremely low. Its attitude of ordinary citizens to the monetary remuneration received by judges is quite negative, which not only contrasts sharply with the income of a large part of our compatriots, but also seems unreasonable given the performance of judges. The state of implementation of decisions taken by national courts, which remains unsatisfactory, also undermines the credibility of the judiciary. Given the high risks of making an unreasonable decision through corporate solidarity, the procedure for giving consent to the Constitutional Court of Ukraine to detain or detain or arrest pending a conviction by a court of a judge who has committed a criminal offense is imperfect. It is necessary to note some positive changes. It is primarily a question of introducing in Ukraine the institution of a constitutional complaint, which expands the possibilities of judicial protection of constitutional human rights violated as a result of the application in the final court decision in its case of Ukrainian law contrary to the Constitution of Ukraine. While positively assessing the steps taken by the current Ukrainian authorities to implement the country’s strategic course towards full membership of Ukraine in the European Union and the North Atlantic Treaty Organization, it should be noted that such a prospect is rather uncertain. This is confirmed not only by the statements of some European officials, but also by the lack of a roadmap that would identify specific steps that would bring our country closer to EU and NATO membership.uk_UA
dc.description.abstractРозкрито зміст внесених Верховною Радою України змін до Конституції Законами України № 2222-ІV від 08.12.2004, № 1401-VIII від 02.06.2016, № 2680-VIII від 07.02.2019, що послугували правовою основою для трансформації форми правління в Україні, реформування правосуддя в нашій державі й обрання стратегічного курсу України на набуття повноправного членства в Європейському Союзі та в Організації Північноатлантичного договору, а також надано оцінку соціально-правових наслідків таких змін в Основному Законі Української держави.uk_UA
dc.language.isootheruk_UA
dc.publisherДДУВСuk_UA
dc.relation.ispartofseriesDOI: 10.31733/2078-3566-2021-6-702-707;-
dc.subjectКонституція України ,uk_UA
dc.subjectзміни до Конституції Україниuk_UA
dc.subjectсоціально-правові наслідкиuk_UA
dc.subjectформа правлінняuk_UA
dc.subjectправосуддяuk_UA
dc.subjectреформа правосуддяuk_UA
dc.subjectсуддяuk_UA
dc.subjectКонституційний Суд Україниuk_UA
dc.subjectЄвропейський Союзuk_UA
dc.subjectОрганізація Північноатлантичного договоруuk_UA
dc.subjectConstitution of Ukraineuk_UA
dc.subjectamendments to the Constitution of Ukraineuk_UA
dc.subjectsocial and legal consequencesuk_UA
dc.subjectform of governmentuk_UA
dc.subjectjusticeuk_UA
dc.subjectreform of justiceuk_UA
dc.subjectjudgeuk_UA
dc.subjectConstitutional Court of Ukraineuk_UA
dc.subjectEuropean Unionuk_UA
dc.subjectNorth Atlantic Treaty Organizationuk_UA
dc.titleЗміни до Конституції України 1996 року: їх зміст і соціально-правові наслідкиuk_UA
dc.title.alternativeAmendments to the Constitution of Ukraine of 1996: their content and socio-legal consequencesuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Розташовується у зібраннях:Науковий вісник Дніпропетровського державного університету внутрішніх справ. - 2021. - Спеціальний випуск № 2 (115). До 30-річчя Незалежності України та 25-річчя Конституції України
НАУКОВІ СТАТТІ
Наукові статті
Сердюк Лілія Миколаївна

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
103.pdf990,3 kBAdobe PDFЕскіз
Переглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.