Abstract:
У роботі здійснений комплексний аналіз адміністративно-правового
регулювання інформаційного забезпечення особистої безпеки працівників сил
охорони правопорядку.Ґрунтуючись на філологічному, теоретичному, етимологічному,
нормативному і публіцистичному розумінні терміна «правопорядок», а також
полемізуючи про співвідношення поняття «правопорядку» з поняттями
«громадський порядок» і «громадська безпека» зроблені висновки про те, що
останні охоплюються поняттям «правопорядок».
Аргументовано, що під терміном «сили охорони правопорядку» слід
розуміти всіх осіб, залучених до охорони правопорядку, а не тільки
працівників правоохоронних органів.
Здійснено аналіз організаційно-правових основ забезпечення особистої
безпеки працівників сил охорони правопорядку.
Встановлено, що інформаційні відносини із забезпечення особистої
безпеки працівників охорони правопорядку складаються з пошуку, збору,
обробки, створення, накопичення, зберігання, захисту, використання,
розповсюдженні та надання інформації.
Розроблено теоретичну модель діяльності з інформаційного
забезпечення особистої безпеки працівників сил охорони правопорядку, що
включає в себе наступні елементи: мета, завдання, процес, суб'єкти, способи.
У роботі сформульовані наступні завдання державної інформаційної
політики щодо забезпечення особистої безпеки сил охорони правопорядку:
здійснення кадрової роботи, систематичне навчання, збір інформації про
динаміку змін в кадровій підготовці, обмеження доступу до персональних
даних працівників охорони правопорядку.
Сформульовано наступні принципи інформаційної політики:
системності, ефективності, відкритості та конфіденційності, плановості,
превенції, стимулювання.
Досліджено методи (імперативний і диспозитивний) і функції
(моніторингу, прогностична, правотворча, регулятивна, ревізійної) правового
регулювання.
Досліджено закордонний досвід інформаційного забезпечення особистої
безпеки працівників сил охорони правопорядку. Констатовано, що міжнародні
договори не містять прямої вимоги надання публічного доступу до декларацій
чиновників, що містять їх персональні дані. Встановлено, що в ряді держав, в
тому числі і з розвиненою демократією в публічному доступі знаходяться
тільки декларації вищих посадових осіб.
Інформаційне забезпечення особистої безпеки класифіковані на три
напрямки: превентивне, превентивно-захисне та захисне.In the work the complex analysis of the administrative-legal regulation of the
information security of personal safety of the forces of the law enforcement forces
was carried out.
Based on the philological, theoretical, etymological, normative and
journalistic understanding of the term "rule of law", as well as arguing about the
relation between the concept of "law and order" and the notions of "public order"
and "public security", it is concluded that the latter are covered by the notion of "rule
of law".
It is argued that under the term "forces of law enforcement" should be
understood all persons involved in the protection of law and order, and not only law
enforcement officers.
The analysis of the organizational and legal foundations for the provision of
personal safety of the forces of the law enforcement forces forces was analyzed.
It was established that the information relations for securing the personal
safety of law enforcement officers consist of the search, collection, processing,
creation, accumulation, storage, protection, use, distribution and provision of
information.
The theoretical model of activity on informational provision of personal
security of employees of the forces of law enforcement protection is developed,
which includes the following elements: purpose, task, process, subjects, methods.
The paper formulates the following tasks of the state information policy
concerning the provision of personal security of law enforcement forces: carrying
out human resources work, systematic training, collecting information on the
dynamics of changes in personnel training, limiting access to personal data of law
enforcement officers.
The following principles of information policy are formulated: systemality,
efficiency, openness and confidentiality, planning, prevention, stimulation.
The methods (imperative and dispositive) and functions (monitoring,
prognostic, law-making, legislative, regulatory, revision) of legal regulation are
investigated.
The foreign experience of providing personal security information to law
enforcement officers is investigated. It is stated that international treaties do not
contain a direct requirement to provide public access to declarations of officials
containing their personal data. It has been established that in a number of states,including those with developed democracy, only the declarations of senior officials
are in public access.
Information security of personal security is classified into three areas:
preventive, preventive, protective and protective.The paper made a comprehensive
analysis of administrative and legal regulation of information personal security
forces of law enforcement personnel. The essence, meaning and place personal
security forces in policing activities. Considered organizational and legal framework
to ensure the personal safety of employees of law enforcement forces. Investigated
the relationship information and formulated a theoretical model information
activities to ensure the personal safety of employees of law enforcement forces.
The problem, principles, methods, features and form administrative-legal
regulation of information personal security forces of law enforcement personnel.
Investigated some aspects of foreign experience information pratsvnykiv
personal security forces of public order and domestic zakonodavstvou field of
personal security force personnel and law enforcement liability for breach of their
information rights.