Abstract:
The article presents a model that will allow substantiating the sequence of
introducing a system of innovative activities with integrated management of an integrated model
of innovative activity. In order to identify the sequence of innovative activities, a study was made
of indicators of maritime trade in Ukraine for the period from 2016 to 2020 according to the State Statistics Service of Ukraine. The features of the formation of an innovative marketing plan
in the integrated model of innovative activity in maritime trade are considered. Using the
presented mathematical model, an analysis of a potential plan for the introduction of innovations
in various fields was carried out on the example of maritime trade in Ukraine, and their sequence
was determined. The proposed mathematical model can be used to identify the influence of a
certain set of factors on the result. The model can be applied to various types and categories of
activities, showing the degree of influence of each of the selected influencing factors on the
selected resulting attribute. The ability to select an arbitrary number of influence factors makes
it universal for use in different types of activities and at different stages of analytical work. The
article provides an example of the application of the developed mathematical model for the
maritime trade of Ukraine.
The obtained results indicate that the priority task in the field of innovation is the
modernization of liquid transportation (significance coefficient for the final result -0.09),
container transportation (significance coefficient -0.03), and packaged cargo (significance
coefficient 0). Conducting a study in the field of maritime trade is due to the increase in the level
of importance of this type of trade in modern conditions. У статті представлено модель, яка дозволить обґрунтувати послідовність
впровадження системи інноваційної діяльності з інтегрованим управлінням інтегрованою
моделлю інноваційної діяльності. З метою визначення послідовності інноваційної діяльності
проведено дослідження показників морської торгівлі України за період з 2016 по 2020 роки за
даними Державної служби статистики України. Розглянуто особливості формування
інноваційного маркетингового плану в інтегрованій моделі інноваційної діяльності в морській
торгівлі. За допомогою представленої математичної моделі на прикладі морської торгівлі
України проведено аналіз потенційного плану впровадження інновацій у різних сферах та
визначено їх послідовність.
Запропонована математична модель може бути використана для виявлення впливу
певної сукупності факторів на результат. Модель може бути застосована до різних типів і
категорій діяльності, показуючи ступінь впливу кожного з обраних факторів впливу на обрану
результуючу ознаку. Можливість вибору довільної кількості факторів впливу робить його
універсальним для використання в різних видах діяльності та на різних етапах аналітичної
роботи. У статті наведено приклад застосування розробленої математичної моделі для
морської торгівлі України. Отримані результати свідчать про те, що пріоритетним завданням
у сфері інновацій є модернізація наливних перевезень (коефіцієнт значущості для кінцевого
результату -0,09), контейнерних перевезень (коефіцієнт значущості -0,03), тарних вантажів
(коефіцієнт значущості 0). Проведення дослідження в галузі морської торгівлі зумовлено
підвищенням рівня значущості цього виду торгівлі в сучасних умовах.