Abstract:
Overcoming the losses in auxiliary activities of domestic railway stations and
achieving the desired level of customer satisfaction requires the implementation of marketing
and the improvement of passenger transportation services based on it.
The article identifies the differences between the categories of "transport service" and
"transport service provision", "railway station" and "railway station complex". A list of the main
and additional functions of domestic railway stations is formulated. The existing classifications
of railway station services are summarized, and a classification of commercial services is
proposed. The main problems in providing additional services for passengers are formulated,
and the reasons for their formation are identified.
The essence of marketing for railway passenger transportation is presented and its role in
overcoming the losses in auxiliary activities of railway stations and increasing customer
satisfaction with additional services is substantiated. Зручне розташування залізничних вокзалів у більшості населених пунктів,
перетік пасажирів з інших видів транспорту, викликаний останніми подіями в країні,
величезний спектр пропонованих сервісів та наявний потенціал нарощування попиту на
основні і додаткові послуги для пасажирів досі не дали можливості повною мірою подолати
збитковість підсобно-допоміжної діяльності вокзалів та досягти бажаного рівня задоволення
споживачів послуг. За відсутності маркетингу на залізничних вокзалах удосконалення
транспортного обслуговування пасажирів наразі відбувається на підставі керівних вказівок,
безсистемно, зводиться до необґрунтованого розширення переліку пропонованих послуг та
частіше призводить до невиправданих додаткових витрат.
Розробка та обґрунтування запровадження маркетингового підходу до управління
транспортним обслуговуванням пасажирів на залізничних вокзалах в контексті сучасних
тенденцій їх розвитку, який дозволить подолати основні проблеми, що сформувались у
сфері надання пасажирам додаткових послуг.
Визначено відмінності між категоріями «транспортна послуга» і «транспортне
обслуговування». Уточнено поняття «залізничного вокзалу» і «залізничного вокзального
комплексу». Сформовано перелік основних і додаткових функцій вітчизняних
залізничних вокзалів з поділом на існуючі і нові. Узагальнено найбільш поширені
класифікації послуг залізничних вокзалів та запропоновано авторський варіант
класифікації комерційних послуг. Сформульовано головні проблеми у сфері надання
додаткових послуг для пасажирів, та причини їх утворення. Через визначення сутності
маркетингу залізничних пасажирських перевезень обґрунтовано його роль у вирішенні
існуючих проблем, запропоновані необхідні для цього маркетингові активності.
Завдання, які потрібно вирішити для подолання збитковості підсобно-допоміжної
діяльності залізничних вокзалів і підвищення задоволення споживачів додаткових послуг
лежать у площині маркетингу. Запровадження вокзалами маркетингової функції дасть
змогу підняти транспортне обслуговування пасажирів на бажаний рівень. І навпаки,
ігнорування ролі маркетингу має тривалий негативний ефект, особливо у сервісній сфері,
до якої відноситься транспорт.