Короткий опис(реферат):
Визначено особливості психологічної корекції на поведінковому рівні в роботі зі
психотравмами в період війни. Розроблено методичний підхід до гармонізації психологічного
стану травмованої людини та окреслено критерії формування поведінкових компонентів такого
стану під час війни. З’ясовано процесуальні особливості роботи майбутніх психологів зі
психотравмами. Запропоновано апробовані й оригінальні психологічні методики та описано
ефективні методи надання оперативної психологічної допомоги. Узагальнено досвід практичної
роботи команди фахівців різних вишів України, які за сприяння спеціалістів із Америки та Європи
розробили корисні психологічні техніки та детально описали необхідну психологічну допомогу
при психотравмах. Представлено систематизований комплекс науково-навчальних циклів
психоосвітніх матеріалів, що формують духовність особистості, активно впроваджуються в
навчальний процес та реалізуються у прикладній професійній діяльності в різних галузях
психологічної науки і практики; а також комплекс дієвих практичних вправ, індивідуальні
практики роботи зі власними проблемами. Проаналізовано ключові помилки поведінки людей в
умовах війни, шляхи переходу з пригніченого стану у стан відновлення. Виявлено особливості
соціального функціонування при роботі з психотравмою. Рекомендовано психологічну корекцію
поведінки особи під час війни у зв’язку зі зростанням поширеності та збільшенням кількості
людей зі психотравмами. Підкреслено значущість особистісних характеристик, психологічного потенціалу
духовності, важливість упровадження різноманітних форм та методів, що впливають на стан
психотравмуючого соціально-психологічного середовища.Проведені на матеріалі майбутніх психологів розвідки дозволяють сформулювати
попередні висновки. Дійсно, робота зі психотравмою в умовах війни супроводжується
критичними моментами, найскладнішим із яких є корекція поведінки. Надання
психопрофілактичної допомоги шляхом застосування комплексного корекційного методу дозволяє
запобігти вкрай негативним наслідкам, що можуть психологічно деформувати особистість.
Відповідно, необхідний подальший розвиток і апробація корекційного поведінкового методу
психопрофілактики на ширшому емпіричному матеріалі, щоб рекомендувати його використання
фахівцям зі психології. Отримані дані можуть бути корисними при визначенні напрямів роботи зі
психотравмами під час війни і в майбутньому повинні розглядатись як об’єкти психологічної
підтримки при створенні програм психореабілітації майбутніх фахівців. The article defines the features of
psychological correction at the behavioral level in working with psychotraumas during the war. A
methodical approach to the harmonization of the psychological state of a traumatized person has been
developed and the criteria for the formation of behavioral components of such a state during the war have
been obtained. The procedural features of the work of future psychologists with psychotraumas have been
clarified. Proven and original psychological methods are proposed and effective methods of providing
operational psychological assistance are described. The experience of the practical work of a team of
specialists from different universities of Ukraine, who, with the assistance of specialists from America
and Europe, developed useful psychological techniques and described in detail the necessary
psychological help for psychological trauma is summarized. A systematized complex of scientific and
educational cycles of psycho-educational materials is presented, which forms the spirituality of the
individual, is actively introduced into the educational process and is implemented in applied professional
activities in various fields of psychological science and practice. A complex of effective practical
exercises, individual practices of working with one’s own problems are presented. The key mistakes of
people’s behavior in the conditions of war, the ways of transition from a depressed state to a state of
recovery are analyzed. Peculiarities of social functioning when working with psychotrauma have been
revealed. Psychological correction of a person’s behavior during the war is recommended due to the
increasing prevalence and increase in the number of people with psychological trauma.
The importance of personal characteristics, the psychological potential of spirituality, the
importance of implementing a variety of forms and methods that affect the state of a psychotraumatic
social and psychological environment is emphasized.
Conducted research on the material of future psychologists allows us to draw preliminary
conclusions. Indeed, work with psychotrauma in the conditions of war is accompanied by critical
moments, the most difficult of which is behavior correction. The provision of psychoprophylactic
assistance through the use of a complex correction method allows to prevent extremely negative
consequences that can psychologically deform a person. Accordingly, further development and approval
of the corrective behavioral method of psychoprophylaxis on a wider range of empirical material is
necessary in order to recommend its use to psychology specialists. The obtained data can be useful in
determining the areas of work with psychotraumas during the war and in the future should be considered
as objects of psychological support in the creation of psychorehabilitation programs for future specialists.