Abstract:
Розглянуто загальні питання стосовно процесу соціалізації сучасної молоді, що
навчається. Зокрема відмічається, що процес соціалізації відбувається в умовах поліреальності:
об’єктивної та віртуальної. Кожна з реальностей зазнає потужних змін на соціокультурному,
інформаційному, технологічному рівнях. В таких умовах у процесі соціалізації змінюється
агентність та посилюється вплив віртуальної реальності. Зазначені тенденції проілюстровані
результатами соціологічного дослідження, котре засвідчило, що індивід переносить у віртуальний
світ набуті поняття норми та моралі, поведінкові установки, що були отримані під час традиційної
соціалізації. Інтернет у цьому сенсі стає полем, де відбувається зіткнення моделей соціалізації. The
article deals with a topical issue for today, which is related to the development of the Internet and its
influence on the organization of social life, changes in the forms of social interaction and the acquisition
of institutional stability. Special attention is paid to the analysis of the process of socialization of the
individual in the new conditions of the field of reality. In fact, life, and thus the socialization of young
people, takes place in two realities: virtual and objective. Technological advances in this area expand the
horizons of the human mind and change the ways of joint activity and communication within society. The
results of the analysis of socio-demographic characteristics of network users record the fact that most of
them are young students. Under the influence of a different reality, the lifestyle of students, the structure
of leisure time, the usual channels of receiving information, and the nature of interpersonal interactions
change. Students are becoming the most active carriers and creators of cyber culture. The role of the
Internet in preparing students for practical professional activities is being intensified. In the course of
obtaining an education, a future profession, students are forced to constantly search for the necessary
information on the Internet and use virtual resources to acquire knowledge and acquire the necessary
professional skills. Therefore, virtual reality is a parallel environment that functions according to certain
laws, actively develops and influences young people. Technologically, virtual reality opens the possibility
of intensification of the educational process, due to the use of interactive programs. The article presents
the results of exploratory empirical research, which showed that the socialization space and mechanisms
are changing, but the contents are laid down by objective reality, live communication and interaction.
Values, moral authorities, norms of social interaction are relevant if they are established in real life and
are really existing. Instead, virtuality has an advantage due to the feature of hyperreality and allows
playing social roles, behavioral strategies, as if to «try on» them, which is not possible in real life.