Короткий опис(реферат):
Проаналізовано імідж України в контексті позиціонування лідера, міжнародної
активності протягом десятиріч. Зазначаються ключові випробування, з якими стикалася країна,
включно з епідемією COVID-19 та вторгненням росії. Висвітлено активне залучення України до
міжнародної підтримки та розвиток стратегій для покращення іміджу.
Дослідження базується на класичних та сучасних наукових підходах, працях провідних
дослідників у сфері масової комунікації та формування громадської думки. Зокрема, робота
спирається на внесок таких авторитетних осіб, як В. Пекар, С. Котлер, К. Андерсон, Ф. Фукуяма,
А. Гулієв та В. Горбулін. Виокремлено авторський іміджетворчий підхід щодо забезпечення
об’єднання науки та політики для успішного управління країною. The article examines Ukraine’s image in the context of leadership positioning
and international activity over the past decade. Key challenges faced by the country, including the
COVID-19 epidemic and russian aggression, are highlighted. Ukraine’s active engagement in
international support and the development of strategies to enhance its image are illuminated.
The study is based on both classical and contemporary scientific approaches, taking into
account the works of leading researchers in the fields of mass communication and public opinion
formation. The importance of an authorial image-building approach is emphasized, aimed at uniting
science and politics for successful country management.
The proposed image card of the state leader was made on the basis of an analysis of the
experience of communication policy of the presidents of Ukraine and world leaders. It is important that
the essence of the declared image coincides with real steps. The most important thing are: the leader of
the nation is the one who realizes that he works for the people, not the people work for him. Through the
prism of the media, the leader demonstrates the transparency of his actions in the interests of the state,
namely: he motivates cause and effect. His decisions are not based on instincts, but on a wise combination
of the rational and the irrational.
The issue of forming the image of the state is urgent and not resolved, there is no single
algorithm for image creation, and the time requires new effective scientific methods and decisive practical
steps, numerous complex studies in the conditions of transformation of the information space and
geopolitical situation. Therefore, the image of the state and its leader is a product of effective
communications using media tools