Короткий опис(реферат):
The authors of the article reveal the influence of a scientific and pedagogical worker on the
formation of a student's legal awareness during the teaching of the disciplines of the legal cycle, in
particular: "Constitutional law", "Labor law", "Administrative law" and "Criminal law and process". The
author's own (author's) vision of the formation of the principles of legal awareness among student youth
during the mastery of legal disciplines of the "Law" specialty is presented for consideration and
discussion. In particular, it is emphasized that a scientific-pedagogical worker should individually choose
a system of scientific methods in each specific case, which he should use during educational "work" with
students, and which should be abandoned in this case; each time to decide which content and volume of
legal cycle disciplines should be revised during teaching, and which should be preserved and improved
for the formation of a strong legal position and legal awareness among college and institute students. The
authors of the article emphasize that when organizing legal "educational" work with students, at all its
stages, the teacher should creatively use any legal advice and recommendations of the Ministry of
Education and Science of Ukraine, since the activity and success of this work largely depends on legal
maturity the teacher himself, his socio-legal activity, pedagogical skill, from the improvement of
efficiency and quality of work in relation to the process of legal "education", and, of course, from the
teacher's personal example. The significance of these novels and the latest approaches in the
implementation of scientific and pedagogical activities regarding the formation of patriotic legal
awareness of young people in the system of pedagogy and law is revealed, and an assessment is given.
The need for further research in the appropriate direction is substantiated, as the latter will create
prospects for theoretical and practical studies, as well as contribute to solving problematic issues in this
area of law and pedagogy. Attention was drawn to the need for further scientific cooperation of scientists,
scientists, specialists in the field of material law and pedagogy.
Розкрито вплив науково-педагогічного
працівника на формування правосвідомості студента під час викладання дисциплін правового
циклу, зокрема: «Конституційного права», «Трудового права», «Адміністративного права» та
«Кримінального права та процесу». Надано на розгляд та обговорення загалу власне (авторське)
бачення формування принципів правосвідомості у студентської молоді під час опанування
правових дисциплін спеціальності «Право».
Зокрема, наголошено, що науково-педагогічний працівник повинен індивідуально у
кожному конкретному випадку обирати систему наукових методів, які йому слід використовувати
при право виховній «роботі» із здобувачами освіти, а від яких у даному випадку слід відмовитися;
щоразу вирішувати який зміст та обсяг дисциплін правового циклу слід переглянути під час
викладання, а що зберегти і вдосконалювати для формування міцної правової позиції та
правосвідомості у студентів коледжу та інституту. Автори статті наголошують, що організовуючи
правову «виховну» роботу із здобувачами освіти, на всіх її етапах викладач має творчо
використовувати будь-які правові поради та рекомендації Міністерства освіти і науки України,
оскільки діяльність та успіх цієї роботи багато в чому залежить і від правової зрілості самого
педагога, його суспільно-правової активності, педагогічної майстерності, від підвищення
ефективності та якості роботи у відношенні до процесу правового «виховання», і, звичайно ж, від
особистого прикладу викладача.
Розкривається значення, надається оцінка цим новелам та новітнім підходам у реалізації
науково-педагогічної діяльності щодо формування патріотичної правосвідомості молоді в системі
педагогіки та права. Обґрунтовано необхідність подальших досліджень відповідної спрямованості,
оскільки останні створюватимуть перспективи теоретичних та практичних напрацювань, а також
сприятимуть розв’язанню проблемних питань у цьому напрямку права та педагогіки. Привернуто
увагу на необхідність подальшої наукової співпраці вчених, науковців, спеціалістів у галузі
матеріального права та педагогіки.