Abstract:
The article deals with study of the typology of crises and anti-crisis communications as an
integral component of the general communicative activity of enterprises on the example of the stateowned enterprise JSC "Ukrzaliznytsia". The paper studied theoretical and developed practical
recommendations for the development of modern anti-crisis communications technologies of JSC
"Ukrzaliznytsia". The object of the study is the process of implementing modern anti-crisis
communications technologies of JSC "Ukrzaliznytsia". The subject is a set of theoretical provisions
regarding the development of modern technologies of anti-crisis communications of JSC
"Ukrzaliznytsia".
Data from open sources of statistical reporting, scientific studies of leading Ukrainian scientists,
as well as leading international organizations and foreign scientists served as the information base of the study. The practical significance of the study lies in a broad comparative analysis of the essence and
typology of crises, and accordingly, the directions of development of anti-crisis communications and the
provision of effective recommendations for implementation at the state-owned enterprise – JSC
"Ukrzaliznytsia". The purpose of the work is to develop theoretical and practical recommendations for the
development of modern anti-crisis communications technologies of JSC "Ukrzaliznytsia". The analysis of
the source base allowed: 1) to provide basic definitions of the concepts of "crisis", "anti-crisis
communications" and 2) to typologize the studied phenomena. The result of the analysis is also the
development of recommendations for the development of modern technologies of anti-crisis
communications of JSC "Ukrzaliznytsia", which was reflected in the Strategy of anti-crisis
communications of JSC "Ukrzaliznytsia". Further, the findings can be useful for further research on the
specified topic. The work used scientific works of domestic and foreign scientists, own research, for
example, SWOT analysis. An important step in the daily existence of Ukrzaliznytsia is the formation of
an anti-crisis response group, these should be specially trained specialists who will know how to properly
react to this or that scandal related to Ukrzaliznytsia, how to quickly ensure communication with people
and management, if necessary, which news to be quickly uploaded to the network to reduce negative
events. An important anti-crisis technology is the One voice technique.
Стаття присвячена дослідженню типології криз та антикризових
комунікацій як невід’ємної складової загальної комунікативної діяльності підприємств на
прикладі державного підприємства АТ «Укрзалізниця». У роботі вивчено теоретичні та
розроблено практичні рекомендації щодо розвитку сучасних технологій антикризових комунікацій
АТ «Укрзалізниця». Об’єктом дослідження виступає процес впровадження сучасних технологій
антикризових комунікацій АТ «Укрзалізниця». Предметом – сукупність теоретичних положень
щодо формування розвитку сучасних технологій антикризових комунікацій АТ «Укрзалізниця».
Інформаційною базою дослідження слугували дані з відкритих джерел статистичної
звітності, наукові дослідження провідних українських вчених, а також провідних міжнародних
організацій та іноземних науковців. Практична значущість дослідження полягає в широкому
порівняльному аналізі сутності та типології криз, а відповідно і напрямів розвитку антикризових
комунікацій та надання дієвих рекомендацій для запровадження на державному підприємстві – АТ
«Укрзалізниця». Мета роботи полягає у розробці теоретичних і практичних рекомендацій щодо
розвитку сучасних технологій антикризових комунікацій АТ «Укрзалізниця». Аналіз джерельної
бази дозволив: 1) надати опорні визначення поняттям «криза», «антикризові комунікації» та 2)
типологізувати досліджувані явища. Результатом аналізу також є розробка рекомендацій розвитку
сучасних технологій антикризових комунікацій АТ «Укрзалізниця», що відобразилося в Стратегії антикризових комунікацій АТ «Укрзалізниця». Далі напрацювання зможуть стати у нагоді для
подальших досліджень зі вказаної теми. У роботі використовувалися наукові праці вітчизняних та
іноземних вчених, власні дослідження, наприклад, проведення SWOT-аналізу. Важливим кроком у
повсякденному існуванні Укрзалізниці є формування групи антикризового реагування, це мають
бути спеціально підготовлені фахівці, які знатимуть, як правильно відреагувати на той чи інший
скандал, пов’язаний з Укрзалізницею, як швидко забезпечити комунікація з людьми з
керівництвом, якщо потрібно, які новини швидко завантажувати в мережу, щоб зменшити
негативні події. Важливою антикризовою технологією є методика One voice.