Abstract:
By the Decree of the President of Ukraine No. 64/2022 dated February 24, 2022, in connection
with the military aggression of the russian federation in Ukraine, a state of war was declared. The
imposition of a state of war necessitated certain amendments to the Criminal Procedure Code of Ukraine.
These changes pertained to Chapter 18 of Section II, regulating issues of preventive measures and
detention of individuals, as well as Section IXІ, which governs the special regime of pre-trial
investigation and judicial consideration during a state of war. This situation led to changes in the
regulation of virtually all aspects of societal life, including criminal justice. It posed a challenge to
ensuring the enforceability of responsibility for committed criminal offenses while ensuring the safety of
individuals involved in criminal proceedings. In order to adapt the current criminal procedural legislation
to the current legislative requirements, several laws were enacted, addressing various aspects of criminal
proceedings, including the issue of taking preventive measures. This makes the research topic relevant
and discussed in the academic community.
This article is dedicated to the analysis of such aspects: conditions under which the state can
refuse to guarantee the rights and freedoms of a person under the Convention for the Protection of Human
Rights and Fundamental Freedoms during a state of war; changes introduced to the Criminal Procedure
Code of Ukraine regarding the use of preventive measures during a state of war. The system of preventive
measures defined in Article 176, paragraph 1 of the Criminal Procedure Code, includes measures such as
personal recognizance, bail, detention, and house arrest. The main purpose of implementing these
preventive measures is to ensure compliance by suspects or accused individuals with the requirements
placed upon them within the framework of criminal proceedings, as well as to prevent possible unlawful
influence on the investigation.
Указом Президента України № 64/2022 від
24.02.2022 року, у зв’язку з військовою агресією російської федерації в Україні, було введено
воєнний стан. Введення режиму воєнного стану створили потребу ввести певні зміни до
Кримінального процесуального кодексу України. Ці зміни стосувалися глави 18 розділу II, що
регулює питання запобіжних заходів та затримання осіб, а також розділу IXІ, який регламентує
спеціальний режим досудового розслідування та судового розгляду умов воєнного стану. Ця
ситуація призвела до змін у регулюванні практично всіх аспектів суспільного життя, включаючи
кримінальну юстицію. Вона стала викликом для забезпечення обов’язковості відповідальності за
вчинені кримінальні правопорушення, при цьому забезпечуючи безпеку осіб, які залучені до
кримінального провадження. З метою пристосування чинного кримінального процесуального
законодавства до поточних вимог законодавцем були прийняті деякі закони, які стосувалися
різних аспектів кримінального провадження, включаючи питання вжиття запобіжних заходів. Це
робить тему дослідження актуальною та обговорюваною у науковому співтоваристві. Дана стаття
присвячена аналізу таких аспектів: умов, за яких держава може відмовити у гарантуванні прав та
свобод особи згідно з Конвенцією про захист прав людини та основоположних свобод під час
воєнного стану; змін, внесених до Кримінального процесуального кодексу України щодо
вживання запобіжних заходів під час воєнного стану. Система запобіжних заходів, яка визначена в
пункті 1 статті 176 Кримінального процесуального кодексу, включає в себе такі заходи, як
особиста порука, застава, тримання під вартою та домашній арешт. Основною метою вживання
цих запобіжних заходів є забезпечення дотримання підозрюваним або обвинуваченим вимог, які
ставляться до них в рамках кримінального процесу, а також запобігання можливому
неправомірному впливу на розслідування.