Короткий опис(реферат):
The article states that in various countries, the consequences of crime in the family sphere can
be mental, physical, economic and sexual injuries, which can become a threat to the life and health of not
only spouses, but also their children. Therefore, crime in the family sphere is not only a domestic
problem, it is also an international problem. It was determined that the beginning of the prevention of
crime in the family sphere in foreign countries should be considered the results of the activity of the women's movement at the international level reflected in the chronology of conferences, in the texts of
declarations and conventions of the United Nations (UN), resolutions of regional international
organizations, and other international documents of the last decades , among which, first of all, the UN
Convention on the Elimination of All Forms of Discrimination against Women should be singled out. It is
also worth emphasizing that our study of foreign experience in the prevention of crime in the family
sphere proved that in Europe, due to the active actions of international human rights organizations, the
concept of observing human rights has significantly expanded, in particular, the understanding of the
responsibility of the state for the commission of a criminal offense by a person – an offender – has
changed. The article examines the experience of crime prevention in the family sphere in the USA,
Sweden, Germany, Israel, Greece, France, Great Britain. Further integration of Ukraine into the EU and
the Euro-Atlantic security space will open up to our state many tools for preventing crime in the family.
However, already now in Ukraine, based on foreign experience, it is possible to implement campaigns to
raise awareness about domestic violence, provide legal support, provide a safe environment and eliminate
harm from violence, conduct diploma programs on gender violence. Therefore, understanding the global
experience of crime prevention in the family sphere will make it possible to speed up the successful
solution of this problem through joint efforts of state and non-state institutions of the public.
У статті зазначено, що у різних країнах наслідкамами злочинності у сімейній
сфері можуть бути психічні, фізичні, економічні та сексуальні травми, які можуть стати загрозою
для життя і здоров’я не тільки подружжя , а також і їх дітей. Тому злочинність у сімейній сфері –
це не тільки вітчизняна проблема, це також і міжнародна проблема. Визначено, що початком
попередження злочинності у сімейній сфері в зарубіжних країнах варто вважати результати
активності жіночого руху на міжнародному рівні відобразилися у хронології конференцій, у
текстах декларацій і конвенцій Організації Об’єднаних Націй (ООН), резолюцій регіональних
міжнародних організацій, інших міжнародних документів останніх десятиріч, серед яких,
насамперед, слід виділити Конвенцію ООН про ліквідацію усіх форм дискримінації стосовно
жінок. Варто також наголосити, що проведене нами вивчення зарубіжного досвіду попередження
злочинності у сімейній сфері засвідчило, що у Європі завдяки активним діям міжнародних
правозахисних організацій істотно розширилися уявлення про дотримання прав людини, зокрема,
змінилося розуміння відповідальності держави за вчинення особою – кривдником або кривдницею
кримінального правопорушення. У статті досліджується досвід попередження злочинності у
сімейній сфері у США, Швеції, Німеччині, Ізраілі, Греції, Франції, Великобританії. Подальша
інтеграція України до ЄС та Євроатлантичного безпекового простору відкриє перед нашою
державою чимало інструментів для попередження злочинності у сім'ї. Проте вже зараз в Україні
на основі зарубіжного досвіду можна впроваджувати кампанії з підвищення обізнаності про
домашнє насильство, надавати юридичну підтримку, забезпечувати безпечне середовище та
усунення шкоди від насильства, проводити дипломні програми з гендерного насильства. Отже,
осмислення світового досвіду попередження злочинності у сімейній сфері дасть змогу прискорити
успішне вирішення цієї проблеми спільними зусиллями державних та не державних інституцій
громадськості.