Короткий опис(реферат):
У статті досліджено забезпечення виборчих прав внутрішньо переміщених осіб, а саме
права обирати та бути обраним на місцевих виборах. Якісні правові зміни виборчого
законодавства створили умови для мобільних груп населення, в тому числі ВПО, реалізувати своє
конституційне право на участь у місцевих виборах. Доступність реалізації виборчих прав ВПО на
місцевих виборах залежить від таких умов, як: належне правове забезпечення; інформування ВПО
про доступні можливості у сфері виборчого процесу, реалізації їхніх виборчих прав; організація
виборчого процесу та механізму зміни виборчої адреси; доступ до судового та позасудового
захисту порушених прав та інтересів ВПО у сфері виборчого процесу; інклюзивність виборчого
процесу та його безпечність в умовах пандемії COVID-19.
На сьогодні в Україні, незважаючи на наявність ресурсів та вихідних даних, не ведеться
офіційний облік кількості ВПО, які мають виборчі права та які їх використали на місцевих виборах.
Суть розробки, основні результати:
Article devoted to clarify the extent to which the issue of the electoral
rights of internally displaced persons, also the right to vote and to be elected in local elections.
Civil society institutions have been a driving force for change in ensuring IDPs‟ access to voting
rights in local elections. Thanks to the advocacy for the electoral rights of mobile citizens, carried out
since 2015 by experts from regional, national, and international organizations, the necessary amendments
were introduced to the Electoral Code of Ukraine. Qualitative legal changes of the electoral legislation
created conditions for mobile population groups, including IDPs regarding the realization of their
constitutional right to participate in local elections.
For the first time, Ukraine faced the need to hold elections under the conditions of the COVID-19
pandemic. The pandemic is identified as the main reason for low voter turnout in local elections. A small
number of potential voters used the simplified mechanism of changing the voting address. The decrease
in the number of those willing to take part in the local elections occurred in conditions of simplified
access to the change of the voting address. Neither IDPs nor other categories of the mobile population
showed high activity in exercising their voting rights.
The accessibility of the exercise of voting rights of IDPs in local elections depends on such
conditions as proper legal provision; informing IDPs about the opportunities available in the sphere of the
electoral process, implementation of their electoral rights; organization of the electoral process, and the
mechanism of changing the voting address; access to judicial and extrajudicial protection of violated
rights and interests of IDPs in the electoral process; inclusiveness of the electoral process and its safety
under the COVID-19 pandemic.
Voting rights of internally displaced persons should not be discriminated against. To date in
Ukraine, despite the availability of resources and baseline data, there is no official record of the number
of IDPs who possess voting rights and have used them in local elections. The number of IDPs who have
changed their voting addresses in the localities and regions is not accounted for.