Please use this identifier to cite or link to this item:
https://er.dduvs.edu.ua/handle/123456789/11734
Title: | Problematic issues of staffing cyber troops of Ukraine under martial law |
Other Titles: | Проблемні питання кадрового забезпеченя кібервійськ України в умовах воєнного стану |
Authors: | Ryzhkov, Eduard Рижков, Едуард |
Citation: | Ryzhkov E. Problematic issues of staffing cyber troops of Ukraine under martial law / E. Ryzhkov // Scientific Bulletin of Dnipropetrovsk State University of Internal Affairs. - 2022. - Special Issue № 1 (120). – С. 55-60 |
Issue Date: | 2022 |
Publisher: | ДДУВС |
Keywords: | Стратегія кібербезпеки кібервійська Міністерства оборони України кадрове забезпечення кібервійськ законодавче забезпечення кібервійськ співпраця державних органів з ІТ-фахівцями Cyber Security Strategy cyber army of the Ministry of Defense of Ukraine personnel support of cyber army legislative support of cyber army cooperation of state bodies with IT specialists |
Abstract: | У статті розглянуто передумови створення кібервійськ Міністерства оборони України, появи первинних правових документів, що повинні у майбутньому сприяти розробці відповідного закону та підзаконних актів з цього питання. Наголошується, що наявність в Україні системи суб’єктів захисту кібернетичного простору держави в умовах воєнного стану та у оглядній перспективі сусідства з російським агресором не може в повній мірі забезпечити виконання збройними силами України їх основних функцій щодо захисту країни. Аргументується необхідність створення кібервійськ в державі з огляду на їх потенційний функціонал та його відмінність від того, що притаманний вже існуючим в Україні суб’єктам кібер захисту. Приділяється увага питанням підбору кадрів до майбутніх кібервійськ. Зазначаються їх форми та види з огляду на українські реалії та стан громадянського суспільства. Позначаються існуючі в державі проблеми співпраці державницьких інституцій з суб’єктами громадської ініціативи у сфері захисту кіберпростору. Наводяться приклади потенційних та реальних фактів порушень законодавства з боку правоохоронних органів по відношенню до представників громадської кібер спільноти. Пропонуються підходи до формування кадрового резерву кібервійськ з урахуванням їх суб’єктності. В процесі дослідження аргументується твердження про те, що розвиток воєнної ситуації в країні обумовлює необхідність внесення коректив до плану реалізації Стратегії кібербезпеки України, затвердженої у 2021 році, з метою активізації розробки відповідного законопроекту зі створення кібервійськ. Констатується, що відсутність належної динаміки у питанні законотворчості з цього питання позбавляє збройні сили України Міністерства оборони своєчасного створення і надання ним дієвого інструменту протидії ворогові за захисту країни. У висновку висловлюються пропозиції щодо можливих підходів у кадровому забезпеченні кібервійськ на підготовчому та проміжному етапах запуску цього державницького інституту. The article examines the prerequisites for the creation of cyber troops of the Ministry of Defense of Ukraine, the appearance of primary legal documents, which should in the future contribute to the development of the appropriate law and by-laws on this issue. It is emphasized that the presence in Ukraine of a system of entities for the protection of the cyber space of the state in the conditions of martial law and in the perspective of the neighborhood with the russian aggressor cannot fully ensure the fulfillment by the armed forces of Ukraine of their main functions regarding the protection of the country. The need to create cyber troops in the state is argued in view of their potential functionality and its difference from what is inherent in cyber defense entities already existing in Ukraine. Attention is paid to the issues of recruiting personnel for future cyber troops. Their forms and types are noted in view of Ukrainian realities and the state of civil society. The problems of cooperation between state institutions and subjects of public initiative in the field of cyberspace protection in the state are indicated. Examples of potential and actual violations of legislation by law enforcement agencies in relation to representatives of the public cyber community are given. Approaches to the formation of the personnel reserve of cyber troops are proposed, taking into account their subjectivity. Signs of procrastination, unprofessionalism, bureaucracy, sabotage and treason on the part of representatives of state bodies, neutralization of efforts by representatives of the active cyber community, lack of proper consolidation of efforts with all sectors of society in matters of state protection in the field of information technologies are indicated. In the course of the research, the statement that the development of the military situation in the country necessitates the need to make adjustments to the implementation plan of the Cybersecurity Strategy of Ukraine, approved in 2021, is argued in order to intensify the development of the corresponding draft law on the creation of cyber troops. It is noted that the lack of appropriate dynamics in the issue of lawmaking on this issue deprives the Armed Forces of Ukraine of the Ministry of Defense of the timely creation and provision of an effective tool for countering the enemy for the protection of the country. Proposals are made regarding possible approaches to the staffing of cyber troops at the preparatory and intermediate stages of the launch of this state institute. |
URI: | https://doi.org/10.31733/2078-3566-2022-5-55-60 https://er.dduvs.edu.ua/handle/123456789/11734 |
Appears in Collections: | Scientific Bulletin of Dnipropetrovsk State University of Internal Affairs. - 2022. - Special Issue № 1 (120) НАУКОВІ СТАТТІ Наукові статті Рижков Едуард Володимирович |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.