Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.dduvs.edu.ua/handle/123456789/12094
Title: Блогосфера як актор комунікативного поля війни: проблема розмитої експертності
Other Titles: The blogosphere as an actor in the communication field of war: the phenomenon of blurred expertise
Authors: Комих, Наталія
Komykh, Nataliia
Citation: Комих Н. Блогосфера як актор комунікативного поля війни: проблема розмитої експертності / Н. Комих // Науковий вісник Дніпропетровського державного університету внутрішніх справ. - 2023. - № 2 (123). – С. 82-88
Issue Date: 2023
Publisher: ДДУВС
Keywords: блог
блогосфери
цифрове суспільство
розмита експертність
експерт
дезінформація
blog
blogospheres
digital society
blurred expertise
expert
misinformation
Abstract: Розглянуто концептуальні засади та особливості розвитку блогосфери в умовах повномасштабного вторгнення загарбника на територію української держави. Зокрема, акцентовано увагу на проблемі розмивання експертного знання у структурі блогерського контенту та феномена дезінформації як латентної функції, що реалізується блогерським середовищем та сприяє неадекватному формуванню громадської думки споживачів контенту. Як теоретико-методологічне підґрунтя дослідження блогосфери застосовано комплексний соціально-конструктивістський підхід. У межах зазначеного підходу розглянуто різновиди блогів, структуру блогів, явні та латентні функції блогосфери. Проблема дезінформації та розмивання експертного знання проілюстрована результатами опитувань громадської думки. The article examines the conceptual foundations and features of the development of the blogosphere in Ukrainian society in the conditions of a full-scale invasion of the invader into the territory of the Ukrainian state. In particular, attention is focused on the problem of the erosion of expertise in the structure of blogger content and the phenomenon of disinformation, as a latent function implemented by the blogger environment and contributing to the inadequate formation of public opinion of content consumers. A complex, constructivist approach is proposed as a theoretical and methodological basis for the study of the blogosphere. Within the framework of the mentioned approach, the types of blogs, the structures of blogs, and the explicit and latent functions of the blogosphere are considered. The problem of misinformation and erosion of expert knowledge is illustrated by the results of public opinion polls. It is noted that in the conditions of war, the consumption of information through the Internet – social networks increases. The urban population is more active than the rural population. The blogosphere is an active communicative environment for the reproduction of information. The traditional expertise of representatives of certain fields of knowledge and practice is losing popularity, and instead, the more relevant opinions and advice of bloggers who are not specialists in the field they cover. The blogosphere combines these two expert environments, thereby forming a certain information culture, which is a weapon in the information war. In such a situation, the task of content consumers is to learn to recognize true information and prevent the spread of disinformation. On the other hand, the Internet provides an opportunity for an individual to realize himself, to find his audience, and to exercise the right to freedom of speech. A new concept is emerging – an expert/opinion leader. The expertise of such a leader is determined by the number of subscribers, and this is one of the criteria on which trust in the content consumer expert is based. The blogosphere forms a new quality of expert environment and knowledge, an alternative way of mass communication and interpersonal communication in particular.
URI: https://doi.org/10.31733/2078-3566-2023-2-82-89
https://er.dduvs.edu.ua/handle/123456789/12094
Appears in Collections:Комих Наталія Григорівна
Науковий вісник Дніпропетровського державного університету внутрішніх справ. – 2023. – № 2 (123)
Наукові статті
Наукові статті
НАУКОВІ СТАТТІ псп

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
14.pdf227,29 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.