Please use this identifier to cite or link to this item:
https://er.dduvs.edu.ua/handle/123456789/14480
Title: | Юридичний склад адміністративного правопорушення, відповідальність за яке передбачена статтею 173-4 КУпАП |
Other Titles: | Legal composition of an administrative offense, the responsibility for which is provided for Article 173-4 of the Code of Ukraine on Administrative Offenses |
Authors: | Зеленський, Євген Zelenskyi, Yevhen |
Citation: | Зеленський Є. Юридичний склад адміністративного правопорушення, відповідальність за яке передбачена статтею 173-4 КУпАП / Є. Зеленський // Науковий вісник Дніпровського державного університету внутрішніх справ: Науковий журнал. - 2024.- № 2 (129). - С.223-227. |
Issue Date: | 2024 |
Publisher: | ДДУВС |
Keywords: | булінг адміністративне правопорушення об’єктивна сторона суб’єктивна сторона учасники освітнього процесу bullying administrative offense objective side subjective side participants of the educational process |
Abstract: | Визначено юридичний склад адміністративного правопорушення, відповідальність за яке передбачена ст. 173-4 КУпАП, на сучасному етапі розвитку держави: об’єкт, об’єктивну сторону, суб’єкт, суб’єктивну сторону. Виокремлено загальний, родовий та безпосередній об’єкт булінгу. До безпосереднього об’єкта віднесено суспільні відносини, що виникають під час освітнього процесу, а також здоров’я, честь та гідність учасника освітнього процесу. З’ясовано, що об’єктивна сторона виражається як у дії, так і в бездіяльності, залежно від частини ст. 173-4 КУпАП, за якою особа притягається до відповідальності. Акцентовано увагу на такій обов’язковій ознаці булінгу, як систематичність, та на необхідності законодавчого закріплення її в положенні КУпАП. Висловлено думку про те, що для кваліфікації такого діяння, як булінг, місце вчинення правопорушення не повинно мати ключового значення. Позиція обґрунтована тим, що у цьому випадку важливими є лише зв’язки між учасниками булінгу – учасники одного освітнього процесу, а місце, де вчиняється цькування (заклад освіти, подвір’я, мережа Інтернет, громадське місце тощо), не важливе. З’ясовано, що суб’єкт правопорушення залежить від частини норми, за якою особа притягається до відповідальності, однак виділено спільну рису: специфічний статус – учасник освітнього процесу. Відповідно зроблено висновок про спеціальний суб’єкт булінгу. Відзначено, що кривдник не завжди буде суб’єктом правопорушення через свій вік. Наголошено на проблемах кваліфікації правопорушення у даному випадку, позиціях вітчизняних вчених. Встановлено, що суб’єктивна сторона булінгу характеризується умисною формою вини, коли учасник освітнього процесу усвідомлює протиправний характер свого діяння, передбачає його шкідливі наслідки і бажає або свідомо допускає настання цих наслідків. Мета і мотив вчинення розглядуваного адміністративного правопорушення є факультативними ознаками. Зроблено висновок про те, що наявність усіх елементів складу адміністративного правопорушення є обов’язковою для кваліфікації діяння за ст. 173-4 КУпАП. In the article at the current stage of the state's development, the legal composition of an administrative offense is defined, the responsibility for which is provided for in Article 173-4 of the Code of Ukraine on Administrative Offenses: object, objective side, subject, subjective side. The author singles out the general, generic and direct object of bullying. The direct object includes social relations that arise during the educational process, health, honor and dignity of the participant in the educational process. It was found that the objective party is expressed both in action and inaction, depending on the part of Article 173-4 of the Code of Ukraine on Administrative Offenses, under which a person is held accountable. Attention is focused on such a mandatory feature of bullying as systematic, and the need for its legislative enshrinement in the provisions of the Code of Ukraine on Administrative Offenses. The expressed opinion is that for the qualification of an act as bullying, the place of commission of the offense should not be of key importance. The position is justified by the fact that in this case only the connections between the participants of the bullying – participants of the same educational process – are important, and the place where the bullying takes place (educational institution, yard, Internet, public place, etc.) is not important. It was found that the subject of the offense depends on the part of the norm, according to which the person is held responsible, but a common feature was highlighted – a specific status – a participant in the educational process. Accordingly, a conclusion was made about a special subject of bullying. It was noted that the offender will not always be the subject of the offense due to his age. Emphasis is placed on the problems of the qualification of the offense in this case, the positions of domestic scientists. It was established that the subjective side of bullying is characterized by an intentional form of guilt, when a participant in the educational process is aware of the illegal nature of his action, foresees its harmful consequences and wishes or consciously allows these consequences to occur. The purpose and motive of committing this administrative offense are optional features. It was concluded that the presence of all elements of the composition of an administrative offense is mandatory for the qualification of an act under Article 173-4 of the Code of Ukraine on Administrative Offenses |
URI: | http:// doi.org / 10.31733/2078-3566-2024-2-223-227 https://er.dduvs.edu.ua/handle/123456789/14480 |
Appears in Collections: | Зеленський Євген Сергійович Науковий вісник Дніпровського державного університету внутрішніх справ. - 2024. - № 2 (129) Наукові статті НАУКОВІ СТАТТІ вогн |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.