Please use this identifier to cite or link to this item:
https://er.dduvs.edu.ua/handle/123456789/1776
Title: | Конституційне регулювання імпічменту глави держави в Україні й окремих пострадянських країнах |
Other Titles: | Constitutional Regulation of the Impeachment of the Head of State in Ukraine and Certain post-Soviet Countries |
Authors: | Сердюк, Л.М. Serdyuk, L.M. |
Citation: | Сердюк Л.М. Конституційне регулювання імпічменту глави держави в Україні й окремих пострадянських країнах / Л.М. Сердюк // Науковий вісник Дніпропетровського державного університету внутрішніх справ. - 2017. – № 4 (89). –– С. 52-65 |
Issue Date: | 2017 |
Publisher: | ДДУВС |
Keywords: | конституція конституційне регулювання імпічменту президента імпічмент президента президент (глава держави) парламент constitutional regulation of the president's impeachment constitution parliament president (head of state) impeachment of the president |
Abstract: | При підготовці цієї статті автор поставив за мету з’ясувати спільні риси та відмінності в конституційному регулюванні імпічменту глави держави в Україні й окремих пострадянських країнах. На основі проведеного порівняльного аналізу конституцій України, Латвійської Республіки, Литовської Республіки, Республіки Білорусь, Республіки Болгарія, Республіки Македонія, Республіки Молдова, Республіки Польща, Республіки Словенія, Республіки Угорщина, Російської Федерації, Республіки Хорватія, Чеської Республіки та Словацької Республіки визначено спільні риси й відмінності конституційного регулювання процесу імпічменту глави держави з погляду таких його аспектів: 1) наявності в тексті основного закону держави норм, які регламентують процедуру імпічменту президента; 2) юридичного факту, що є підставою для виникнення конституційно-правових відносин, у межах яких глава держави усувається з посади в порядку імпічменту; 3) кола суб’єктів владних повноважень, які беруть участь у процедурі усунення президента з посади та їх конституційно визначених повноважень; 4) умов застосування процедури імпічменту президента; 4) процесуальних строків, що є важливою гарантією дотримання прав глави держави, щодо якого застосовується процедура імпічменту. Обґрунтовано необхідність доповнення ст. 111 Конституції України ч. 7 та запропоновано її авторську редакцію. In preparing this article, the author has set out to clarify the common features and differences in the constitutional regulation of the impeachment of the head of state in Ukraine and certain post-Soviet countries. On the basis of the comparative analysis of the constitutions of Ukraine, the Republic of Belarus, the Republic of Bulgaria, the Republic of Latvia, the Republic of Lithuania, the Republic of Macedonia, the Republic of Moldova, the Republic of Poland, the Republic of Slovenia, the Republic of Hungary, the Russian Federation, the Republic of Croatia, the Czech Republic and the Slovak Republic, the similar features and differences in the constitutional regulation of the impeachment process of the head of state were determined in terms of such aspects: 1) the existence in the text of the basic law of the state of the norms governing the emergence of constitutional and legal relations, within which the head of state is removed from office in accordance with the procedure for the impeachment; 3) the circle of subjects of power, who take part in the procedure of removal of the president from office and their constitutionally determined powers; 4) the conditions of application of the procedure for the impeachment of the president; 5) procedural terms, which is an important guarantee of observance of the rights of the head of state in respect of which the procedure of impeachment is applied. The necessity of supplementing Art. 111 of the Constitution of Ukraine, Part 7, and proposed the following: "The decision of the Verkhovna Rada of Ukraine on the removal of the President of Ukraine from office in accordance with the procedure of impeachment shall be adopted not later than within a month after receipt by the Verkhovna Rada of Ukraine of the conclusions of the Constitutional Court of Ukraine and the Supreme Court of Ukraine, mentioned in part 6 of this article. If the decision of the Verkhovna Rada of Ukraine is not adopted within this period, the prosecution against the President of Ukraine is considered to be rejected. " |
URI: | http://er.dduvs.edu.ua/handle/123456789/1776 |
Appears in Collections: | Науковий вісник Дніпропетровського державного університету внутрішніх справ. - 2017. – № 4 Наукові статті НАУКОВІ СТАТТІ тідп Сердюк Лілія Миколаївна |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.