Please use this identifier to cite or link to this item:
https://er.dduvs.edu.ua/handle/123456789/5399
Title: | Інтерпретація поняття «публічна служба» з урахуванням зарубіжного досвіду |
Other Titles: | Interpretation of the concept of “public service” with consideration for foreign experience |
Authors: | Сидоренко, Н.С. Sidorenko, N.S. |
Citation: | Сидоренко Н. С. Інтерпретація поняття «публічна служба» з урахуванням зарубіжного досвіду / Н. С. Сидоренко // Аспекти публічного управління. – 2016. - Том 4, № 9-10. – С. 71 – 77. |
Issue Date: | 2016 |
Publisher: | Дніпропетровський регіональний інститут державного управління Національної академії державного управління при Президентові України |
Keywords: | публічна служба публічні службовці публічна адміністрація держава public service public officials public administration state |
Abstract: | У статті проаналізовано проблемні питання визначення категорії «публічна служба», розглянуто погляди на публічну службу з точки зору вітчизняних науковців. На думку автора, термін «публічна» підкреслює об’єкт служби та означає, що повинні захищатись та реалізовуватись інтереси громади і суспільства - публічні інтереси. Під публічною службою (public service) розуміється діяльність уряду для людей, що живуть у межах території власної юрисдикції, яка реалізовується безпосередньо через державний сектор. Обгрунтовано, що доцільно при вивченні державної служби країн-членів ЄС, вживати саме термін публічна служба, що має на меті підкреслити саме публічність власної діяльності. На думку автора, при визначенні меж публічної служби найбільш раціональним є інституційний підхід, який обмежує сферу публічної служби рамками публічної адміністрації, тобто в Україні це насамперед органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування. Виходячи з цього, автор додає ще одну ознаку публічної служби - здійснення на постійній основі адміністративних (управлінських) функцій і повноважень. Підкреслено, що, незважаючи на особливості різних країн щодо розуміння поняття публічної служби, найбільшу увагу зроблено саме на регулюванні статусу чиновників публічної адміністрації. У найновішому законодавстві країн Європи цей акцент є ще більш чітким і однозначним. |
Description: | The analysis of problems related to the determination of the «public service» category has been done and views on public service from the perspective of domestic scientists have been described in the article. According to the author’s opinion, the term “public” highlights the object of the service and it means that interests of the community and society – public interests – should be protected and executed. Public service is understood as the activities of government towards people, living in the territory of their jurisdiction. These activities are fulfilled directly through the public sector. It has been grounded that while studying the civil service of the EU member states’ the term “public service” is the most reasonable term to be used, as it emphasizes exactly the public character of the personal activity. While determining public service boundaries, it has been considered that the institutional approach is the most reasonable one as it limits the public service sphere by public administration in other words, in Ukraine these are primarily executive authorities and local self-government. Therefore another attribute of public service has been added by author, this is the fulfillment of administrative (managerial) functions and powers on a permanent basis. It has been emphasized that regardless the distinguished understanding of the concept of public service by different countries, public administration has been mostly focused on the public officials status regulation. This accent is even more explicit and distinct in the latest legislation of the European countries. |
URI: | http://er.dduvs.edu.ua/handle/123456789/5399 |
Appears in Collections: | НАУКОВІ СТАТТІ Наукові статті Сидоренко Наталія Сергіївна |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.