Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.dduvs.edu.ua/handle/123456789/8237
Title: Technologies improving the system of training athletes
Other Titles: Технології вдосконалення системи підготовки спортсменів
Authors: Sheviakov, O.
Burlakova, I.
Krasilshikov, O.
Шевяков, О.
Бурлакова, І.
Красильщиков, О.
Citation: Sheviakov O. Technologies improving the system of training athletes / O. Sheviakov, I. Burlakova, O. Krasilshikov // Philosophy, Economics and Law Review. - 2021. - Volume 1, no. 2. – С. 38-47
Issue Date: 2021
Publisher: ДДУВС
Keywords: temporality
experience of specialists
development of sports development strategy
higher achievements of designing of the system of training of athletes
темпоральність
досвід тренерів
розробка стратегії розвитку спорту
проектування системи підготовки спортсменів
досягнення майстерності у спорті
Series/Report no.: DOI :10.31733/2786-491X-2021-2-38-47;
Abstract: Ignoring the subject of the study of the temporality of experience in the training of athletes is understandable, impoverishes the possibilities of social design. The requirement of the present in the philosophical understanding of the difficult study and application of experience, its use in the social design of sports training. Turning to the analysis of research conducted in recent years, we draw attention to a rather narrow range of publications on the study and application of experience in the tasks of its use in the design of social systems. It is necessary to determine the role of studying and using the experience of leading specialists, proving that the individual experience of specialists is an important element in developing a modern reform strategy and creating a system of training athletes. The aim of the article was to analyze the philosophical and sociocultural context of using the experience of training athletes of the highest level of skill in the temporality of experience (transfer it to the future), ie a new, desirable system of sports in developing Ukraine. In our study, temporality was used in the context of identifying, evaluating and summarizing the individual experience of its bearers when designing a new system of sports of the highest achievements in Ukraine. The action of the construct unfolds in time space. Research has shown that the essence of psychological – pedagogical competence of a specialist in the field of sports is revealed through the constant replenishment of their knowledge and their adaptation to physical culture and sports; knowledge of the construction of physical culture and pedagogical process as an object of design; systematic description and explanation of problems that arise in the field of sports, in terms of science (epistemological function); ability to apply modern psychological and pedagogical research technologies in the physical culture and pedagogical process. During the transition of an athlete from one stage to the next in his sports career, his responsibility and influence as an active subject to achieve a competitive result are constantly growing. This must be taken into account, first, during the training of sports coaches. And, secondly, to use coaches during the further improvement of the system of training athletes
Description: Ігнорування предмета дослідження досвіду в підготовці спортсменів збіднює можливості соціального проектування. Вимога сьогодення полягає у філософському осмисленні складного вивчення і застосування досвіду, його використання в соціальному проектуванні спортивної підготовки. Звертаючись до аналізу досліджень, проведених за останні роки, автори стверджують, що існує досить вузьке коло публікацій щодо вивчення та застосування досвіду при проектуванні соціальних систем. Автори зауважують, що необхідно визначити роль вивчення та використання досвіду провідних спеціалістів, доводячи, що індивідуальний досвід спеціалістів є важливим елементом у розробці сучасної стратегії реформування та створенні системи підготовки спортсменів. Метою статті був проаналіз філософсько-соціокультурного контексту використання досвіду підготовки спортсменів найвищого рівня майстерності та розробка рекомендацій щодо можливості створення нової, бажаної системи спорту в Україні, яка б забезпечувала високі результати підготовки спортсменів на міжнародному рівні. В цьому дослідженні темпоральність використовувалася авторами в контексті виявлення, оцінки та узагальнення індивідуального досвіду її носіїв при проектуванні нової системи різних видів спорту України для отримання високих спортивних показників. Дія досліджуваної конструкції розгортається в часовому просторі. Дослідження показали, що сутність психолого-педагогічної компетентності спеціаліста у галузі спорту розкривається через постійне поповнення своїх знань та адаптацію до фізичної культури та спорту; знання побудови фізкультурно-педагогічного процесу як об’єкта проектування; систематичний опис і пояснення проблем, що виникають у сфері спорту, з точки зору науки (гносеологічна функція); уміння застосовувати сучасні психологопедагогічні технології у фізкультурно-педагогічному процесі. Під час переходу спортсмена від одного етапу до іншого у спортивній кар’єрі постійно зростає його відповідальність і вплив як активного суб’єкта на досягнення змагального результату. Це необхідно враховувати, по-перше, під час підготовки спортивних тренерів. А, по-друге, використовувати досвід тренерів під час подальшого вдосконалення системи підготовки спортсменів.
URI: https://er.dduvs.edu.ua/handle/123456789/8237
Appears in Collections:Philosophy, Economics and Law Review. - 2021. - Volume 1, no. 2
Бурлакова І.А.
Наукові статті
НАУКОВІ СТАТТІ пп
Шевяков Олексій Володимирович

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
4.pdf419,62 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.