Please use this identifier to cite or link to this item:
https://er.dduvs.edu.ua/handle/123456789/14437
Title: | Запровадження проекту «офіцер служби освітньої безпеки» як форма взаємодії органів місцевого самоврядування з поліцією в період режиму воєнного стану |
Other Titles: | Implementation of the «Educational Security Service Officer» project as a form of interaction between local self-government bodies and the police under martial law |
Authors: | Баско, Андрій Basko, Andriy |
Citation: | Баско А. Запровадження проекту «офіцер служби освітньої безпеки» як форма взаємодії органів місцевого самоврядування з поліцією в період режиму воєнного стану / А. Баско // Науковий вісник Дніпропетровського державного університету внутрішніх справ. - 2024. - № 1 (128). – С. 240-248 |
Issue Date: | 2024 |
Publisher: | ДДУВС |
Keywords: | органи місцевого самоврядування поліція публічна безпека і порядок взаємодія форми взаємодії проєкт «Офіцер служби освітньої безпеки» напрями впровадження local self-government bodies police public safety and order interaction forms of interaction «Educational Security Service Officer» project directions of implementation |
Abstract: | Досліджено передумови, правові засади та шляхи впровадження спільного проєкту МВС, МОН, органів місцевого самоврядування щодо створення безпекового середовища в освітніх закладах, а саме: «Офіцер служби освітньої безпеки». Встановлено, що запровадження в закладах освіти посади поліцейського охорони закладів освіти є одним із шляхів реалізації Концепції безпеки закладів освіти, схваленої розпорядженням уряду України 07 квітня 2023 р. Метою створення цієї посади є забезпечення безпечного перебування і навчання учнів (дітей) у закладах загальної середньої освіти, надання їм допомоги у разі надзвичайних подій, недопущення, виявлення та припинення порушень публічного порядку та безпеки в межах цього закладу у взаємодії з його адміністрацією. Акцентовано, що основними завданнями такого поліцейського стане: виявлення порушників правил перебування в закладі освіти, вжиття заходів щодо припинення їхньої поведінки та притягнення до відповідальності; надання учасникам освітнього процесу інформації щодо об’єктів фонду захисних споруд цивільного захисту закладу освіти (бомбосховища, аварійних виходів та ін.); забезпечення учасникам освітнього процесу можливості швидкого доступу до бомбосховища; вжиття евакуаційних заходів у випадку виявлення небезпечних предметів, загрози життю та здоров’ю учасникам освітнього процесу; здійснення заходів щодо недопущення вживання в закладі освіти спиртних (алкогольних) напоїв та наркотичних засобів; вжиття заходів профілактики, припинення цькування (булінгу) стосовно дитини в закладі освіти та за його межами; вжиття заходів профілактики, припинення насильства стосовно дитини в закладі освіти та за його межами. Обґрунтовано положення про необхідність визначення повноважень офіцера як у його посадовій інструкції, так і в Паспорті безпеки закладу освіти; звернено увагу на необхідність урегулювання взаємодії органів місцевого самоврядування з поліцією у сфері забезпечення публічної безпеки і порядку (в тому числі щодо створення безпекового середовища в закладах освіти) у відповідному Положенні. The prerequisites, legal principles and ways of implementing a joint project of the Ministry of Internal Affairs, the Ministry of Internal Affairs, and local self-government bodies regarding the creation of a safe environment in educational institutions – the Officer of the Educational Security Service – have been studied. It has been established that the introduction of the position of police guard of educational institutions in educational institutions is one of the ways to implement the Concept of Security of Educational Institutions, approved by the order of the Government of Ukraine on April 7, 2023. The purpose of creating this position is to ensure the safe stay and education of students (children) in educational institutions of secondary education , providing them with assistance in case of emergency events, prevention, detection and termination of violations of public order and security within the limits of this institution in cooperation with its administration). It was emphasized that the main tasks of such a police officer will be: identifying violators of the rules of staying in an educational institution, taking measures to stop their behavior and bringing them to justice; provision by the participants of the educational process of information regarding infrastructure facilities supporting the educational institution (bomb shelters, emergency exits, etc.); ensuring the possibility of quick access by the participants of the educational process to the bomb shelter; taking evacuation measures in case of detection of dangerous objects, threats to life and health of participants of the educational process; taking measures to prevent the use of alcohol (alcoholic beverages) and narcotics in the educational institution; taking preventive measures, stopping harassment (bullying) of a child in an educational institution and beyond; taking preventive measures, stopping violence against a child in an educational institution and beyond. The provision on the need to define the officer’s powers both in his job description and in the Security Passport of the educational institution is substantiated; drew attention to the need to regulate the interaction of local self-government bodies with the police in the field of ensuring public safety and order (including the creation of a safe environment in educational institutions) in the relevant Regulation. |
URI: | http://doi.org/10.31733/2078-3566-2024-1-240-248 https://er.dduvs.edu.ua/handle/123456789/14437 |
Appears in Collections: | Науковий вісник Дніпропетровського державного університету внутрішніх справ. 2024. № 1 (128) Наукові статті |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.