Abstract:
Розглянуто підходи зарубіжних та вітчизняних науковців до проблем цінностей, смислу,
ціннісно-смислової сфери та ціннісних орієнтацій науково-педагогічних працівників.
Встановлено, що сучасні дослідження зв’язків між цінностями і смислами вказують на
їхню взаємозалежність – вона розкривається в понятті ціннісно-смислової сфери особистості.
Проаналізовано структуру ціннісно-смислової сфери особистості, що впливає на рівень розвитку
особистості науково-педагогічного працівника, робить поведінку стійкою і сприяє адаптації до
змін. Розглянуто сучасні підходи до поняття ціннісних орієнтацій, що розкривають змістовний бік
спрямованості особистості науково-педагогічних працівників, допомагають самовизначитися та
реалізуватися у професії. The article deals
with the concept of «value-sense sphere» of scientific and pedagogical workers. The theoretical analysis
of the concepts of «value» and «meaning», approaches of foreign and domestic scientists, philosophers
and psychologists to their definition is carried out. The relationship between the definitions of "value" and
«meaning», scientific positions on their correlation are considered.
It is established that modern studies of the relationship between «values» and «meanings»
indicate their interdependence – they are revealed in the concept of the value-sense sphere of personality,
which affects the level of personality development of a scientific and pedagogical worker. The structure
of the value-semantic sphere of personality is analysed, which is considered as an element in the
personality system, making its behaviour stable and facilitating adaptation to changes in life. The modern
approaches to the concept of value orientations are considered, which reveal the meaningful side of the
orientation of the personality of scientific and pedagogical workers, help to self-determine and realise
themselves in the profession.